Чому не можна приймати законопроект про землю 9001-1 навіть в першому читанні?

16.11.2011 – Влада, що так вперто «ощасливлює» українців усілякими законами поза їхнім бажанням, тепер знову робить Україні «подарунок», підкладаючи фермерам свиню у вигляді Закону «Про землю». Що думають про це фермери - у матеріалі, що отримали «Конфлікти і законі» від голови Миколаївської обласної асоціації фермерів Петра Шелеха.
 
 
Проблемні питання ситуації
 
В Україні досі немає чіткої, прозорої і зрозумілої Концепції ринку земель. Органи державної влади, нормативно-правова база, суспільна думка в не готові до введення ринку земель, особливо сільськогосподарського призначення.
 
Немає земельного кадастру, контурів, меж населених пунктів. Не проведено інвентаризацію земель. Не завершено видачу держактів, польові дороги в натурі не виділені, межі ділянок не визначені. Значні площі (лісосмуги, прибережні зони тощо) взагалі випадають з правового поля.
 
Не врегульовано питання відносин власності для реформованих господарств.
 
Першими спробують придбати земельні ділянки, будь-яким способом, ті, хто їх вже обробляє. Проте через нестачу обігових коштів і придбання землі ними неминуче відбудеться падіння виробництва та суттєві зміни структури посівів. Одночасно не підкріплені кошти надійдуть на споживчий ринок, що обумовить різке зростання цін.
 
Недоліки самого проекту
 
1. Проект передбачає, в основному, продаж земель державної власності, що в т.ч. позбавляє території значної частини бюджетних надходжень та можливостей для розвитку.
 
Земля ж, за Конституцією, є національним багатством, і ринок земель має відбуватися із врахуванням не стільки приватного, скільки національного інтересу. Торгувати треба не самою землею, а правом її використання, зокрема у вигляді оренди. А землі державної і комунальної власності повинні знаходитись у виключно власності територіальних громад і працювати на наповнення місцевого бюджету. Таким чином буде в повній мірі реалізована стаття 14 Конституції України, яка визнає землю основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави, а тому держава повинна збільшувати обсяги площ земель у державній власності, а не навпаки.
 
Втрати сільських бюджетів внаслідок реалізації проекту вже у 2012 році складуть понад 1,5 млрд. грн.
 
2. Аукціон в проекті передбачений лише для зміни права власності на землю.
 
Слід змінити процедуру проведення земельних торгів (аукціону) – предметом торгів для земель державної форми власності має бути виключно право користування земельною ділянкою, а самі торги при цьому вестимуться шляхом збільшення розміру ставки орендної плати. Продаж права власності на земельну ділянку можливий лише для земель приватної форми власності.
 
3. Проектом, всупереч заявам, дозволено іноземцям брати участь у купівлі земель.
 
Ввести заборону на набуття права власності на землю сільськогосподарського призначення, а також встановити вимогу на обов’язкове відчуження раніше набутих земельних ділянок юридичними особами, в статутному (складеному) капіталі яких є будь-яка частка іноземного капіталу.
 
4. Проект ставить в нерівні умови суб’єктів господарювання. Одночасно фермерські господарства є і юридичні особи, а їх позбавлено права придбавати землі.
 
Розглянути можливість купівлі земель сільськогосподарського призначення юридичним особам, в т.ч. фермерським господарствам, що є сільськогосподарськими товаровиробниками, згідно законів України.
 
5. Консолідація земель, реалізована згідно проекту, стане джерелом зловживань та небажаної соціальної напруги.
 
Необхідно закріпити її добровільність та обов’язкове погодження консолідації з усіма власниками земельних ділянок, які підпадають під консолідацію.
 
6. Проект містить джерело зловживань через скасування будь-яких вимог для фізичних осіб, що купуватимуть землю.
 
Треба законодавчо посилити вимоги до фізичних осіб, що бажають придбати землі для товарного сільськогосподарського виробництва (освіта, досвід роботи, належність до територіальної громади та ін.).
 
7. Проект містить джерело зловживань через неврегульованість питання орендних відносин при зміні власника земельної ділянки.
 
Закріпити норму, за якої в разі наявності на земельній ділянці обмеження (договір оренди) або обтяження (договір застави) вони залишаються чинними до завершення дії без права дострокового припинення, крім випадків, визначених законами.
 
8. Проект не узгоджується із чинними законами, зокрема „Про землеустрій”, „Про оренду земель”, „Про охорону родючості грунтів”, „Про містобудівну діяльність” тощо.
 
9. Проект не узгоджується із чинними нормами оподаткування, що призведе до надмірних витрат селян, власників паїв.
 
Висновки
 
Проект №9001-1 не відповідає заявленим Президентом і урядом цілям та посилить недоліки і проблеми в сфері земельних відносин.
 
Необхідно до впровадження ринку земель спочатку розробити, обговорити та затвердити відповідну Концепцію із відповідями, що країна і громадяни мають отримати внаслідок такого ринку.
 
Проект №9001-1 треба відкликати з парламенту та направити на доопрацювання з урахуванням пропозицій профільних громадських організацій.
 
Доцільно не створювати окремий проект про ринок земель, а підготувати відповідні зміни до Земельного Кодексу, що стосуються вирішення вищевказаних проблем і питань.
 
За результатами проведення інвентаризації земель та з врахуванням думки місцевих громад слід визначити пілотні території, де відбудеться апробація нових правових норм. Головною умовою початку зняття мораторію на рух земель в кожній території має стати розроблення та затвердження для неї відповідного проекту землеустрою.
 
Петро ШЕЛЕХ, голова Миколаївської обласної асоціації фермерів


Коментарі

Коментарі відсутні. Можливо, ваш буде першим?

Додати коментар

Новости от Киноафиша.юа
Загрузка...
Загрузка...

Останні новини

Враг продолжает атаковать нашу страну с воздуха различными средствами нападения и в прошедшую ночь применил 13 ударных «шахедов»

детальніше
Конфлікти і закони © 2008-2024.

Електронна версія всеукраїнського юридичного журналу «Конфлікти і закони». Свідоцтво про держреєстрацію: КВ № 13326-2210Р від 19.11.2007 р. Повний або частковий передрук матеріалів сайту дозволяється лише після письмової згоди редакції. Увага! Починаючи з 21.11.2013 року (дня провалу євроінтеграції з ЄС), редакція журналу «Конфлікти і закони» (всупереч правилам правопису) залишає за собою право публікувати слова «партія регіонів» та «віктор федорович янукович» з малої літери. Також, починаючи з 29.06.2016 року, редакція «КЗ» залишає за собою право назавжди публікувати на своїх сторінках з малої літери слова (і утворені від них абревіатури) та словосполучення «москва», «росія», «російська федерація», «володимир путін», а разом з ними і скорочення «роскомнадзор» (як і всі інші держустанови росії), порушивши таким чином встановлені правила правопису незалежно від мов, на яких ці слова та назви публікуються. Це наша зброя в інформаційній війні з окупантом.