Щодо знищення антикорупційної ланки в системі Пенітенціарної служби. Погляд з середини

dpts reforma

 
Щоб вступити повноцінно до сім'ї Європейських держав, Україна має провести реформи згідно з загальноприйнятими нормами, має привести національні норми і правила у відповідність з європейськими міжнародними стандартами управління державою. У цьому контексті важливе значення має реформування органів пенітенціарної системи та їх організаційно-правового забезпечення з використанням позитивного зарубіжного досвіду вдосконалення й підвищення ефективності діяльності пенітенціарних установ, беззаперечного дотримання прав людини й гуманізації кримінально-виконавчого процесу в цілому.


Але, оскільки, як то кажуть, усе геть занедбане, то, мабуть, на цьому шляху Україні доведеться трохи відійти від стандартів. Зокрема, на нашу думку, наразі аж ніяк не можна скасовувати Управління внутрішньої безпеки у органах МВД, і особливо це стосується саме пенітенціарної служби, бо ув’язнені, перебуваючи цілком під владою працівників виправної установи, потерпають від їхнього свавілля та корупції.

Корупція в Державній кримінально-виконавчій службі України суттєво деформує морально-психологічний клімат у колективах, створює атмосферу зловживань службовим становищем, порушує принципи соціальної справедливості, невідворотності покарання, нищить моральні та суспільні цінності.

Протидія корупції для Державної пенітенціарної служби України, як і в цілому в Державі – є одним з пріоритетних напрямків діяльності.

З цією метою у ДПтС України створено уповноважений підрозділ, який спроможний забезпечувати виконання Закону України «Про запобігання корупції».

Наказом Державного департаменту України з питань виконання покарань в 2010 р. у структурі центрального апарату на базі відділу внутрішньої безпеки створено управління з питань запобігання та протидії корупції і внутрішньої безпеки. Структура та штатна чисельність цього управління відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 8 грудня 2009 р. погоджена заступником Міністра Кабінету Міністрів України – Урядовим уповноваженим з питань антикорупційної політики.

Згодом у структурі апарату ДПтС України було створено управління внутрішньої безпеки, до складу якого входять відділ внутрішньої безпеки та відділ з питань запобігання та виявлення корупції. Таким чином, практична діяльність через чотири роки показала, що мусить діяти відокремлене управління внутрішньої безпеки.

В УВБ працює лише 11 працівників апарату та 67 працівників міжобласних територіальних відділів (9 відділів) на весь особовий склад ДПтС України (понад 37 000 осіб(!). На вищевказаних офіцерів покладено проведення оперативно-розшукової роботи, спрямованої на протидію злочинним проявам, у тому числі корупційним (дана діяльність передбачена та регламентується Кримінальним процесуальним кодексом України, Законом України «Про оперативно-розшукову діяльність» та інші) та потребує залучення персоналу до виконання службових обов’язків у будь-який час доби. У зазначеному управлінні та територіальних відділів працюють професійні атестовані офіцери.

Діяльність управління внутрішньої безпеки спрямована на зміцнення дисципліни і законності серед персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України з метою попередження правопорушень, пов’язаних із службовою діяльністю.

Аналізуючи дані за результатами діяльності управління, слід відзначити, що заходи, що вживалися працівниками управління внутрішньої безпеки та підпорядкованими територіальними підрозділами внутрішньої безпеки та виявлення корупції, ще потребують значних зусиль у питанні протидії злочинності у системі кримінально-виконавчої служби України. Тим більше, що особливо слідчі ізолятори (чи Установи Виконання покарань, як їх назвали), - це дуже небезпечна ділянка в системі Департаменту, яка діє цілком відокремлено та мусить бути під постійним контролем Управління внутрішньої безпеки. Це – держава в державі.

Наведемо статистичні дані за 2011 – 2015 роки.

Протягом 2011 року стосовно персоналу органів, установ виконання покарань та слідчих ізоляторів, що належить до сфери управління Державної пенітенціарної служби України, порушено 96 кримінальних справ відносно 115 осіб. Зокрема, 58 справ порушено за зберігання, збут чи передачу наркотичних засобів, 22 справи – за одержання хабара, 7 справ – за зловживання владою або службовим становищем, 2 справи – за підроблення документів, печаток, штампів та бланків, їх збут, використання підроблених документів, 3 справи – за перевищення влади або службових повноважень, 2 справи – за службову недбалість, 1 справа – за умисне вбивство та 1 справа – за привласнення, розтрату майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем. Це далеко не повний список, це лише те, що вдалося довести.

Кримінальні справи порушувались стосовно 37 працівників підрозділів нагляду і безпеки виправних колоній, 23 – відділу режиму і охорони слідчих ізоляторів, 12 – оперативних працівників, 11 працівників соціально-психологічної служби, 12 – працівників кримінально-виконавчої інспекції, 6 – медичної служби, 4 – начальників установ, 4 – працівники відділів інтендантського та господарського забезпечення, 2 – виконуючих обов’язки начальників виправних центрів, 2 – працівників виробничої служби, головний бухгалтер установи та водій.

Окрім цього, у результаті проведених заходів на початку 2011 року виявлено 7 працівників установ виконання покарань та слідчих ізоляторів, які вчинили правопорушення з корупційними ознаками та притягнуті судами до адміністративної відповідальності відповідно до Закону України «Про боротьбу з корупцією», а саме: у Донецькій – 5, у Волинській та Полтавській областях – по одному.

Порушення антикорупційного законодавства скоїли 43 працівники різних підрозділів та відділів, а саме: нагляду і безпеки виправних колоній, режиму і охорони слідчих ізоляторів, медичної служби, соціально-психологічної служби, кримінально-виконавчої інспекції, охорони та інше.

Стосовно всіх цих осіб судами застосовані штрафні санкції в розмірі від 850 грн. до 2550 грн., і всі вони звільнені з Державної кримінально-виконавчої служби України. І це на той час, коли вони заслуговують на покарання згідно Кримінального кодексу України.

Протягом 2012 року стосовно персоналу органів, установ виконання покарань та слідчих ізоляторів порушено 67 кримінальних справ за зберігання, збут чи передачу наркотичних засобів, за одержання хабаря, за підроблення документів, печаток, штампів та бланків, їх збут, використання підроблених документів, за перевищення влади або службових повноважень, за розголошення державної таємниці, за зловживання владою або службовим становищем, за службову недбалість, за шахрайство та грабіж.

Окрім цього, 72-є працівників установ виконання покарань та слідчих ізоляторів притягнуті судами до адміністративної відповідальності відповідно до Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції.

Стосовно всіх цих осіб судами застосовані штрафні санкції в розмірі від 200 грн. до 2550 грн. і всі вони звільнені з Державної кримінально-виконавчої служби України.

Аналіз даних за 2013 рік вказує на те, що вжиті заходи організаційного та профілактичного характеру мають позитивний вплив на персонал Державної кримінально-виконавчої служби України щодо унеможливлення та запобігання проявам неслужбових стосунків і зловживання своїм службовим становищем.

У результаті проведених заходів протягом 2013 року до адміністративної відповідальності за корупційні діяння притягнуто 20 працівників органів, установ виконання покарань та слідчих ізоляторів, які вчинили правопорушення з корупційними ознаками, що на 73% менше, ніж за відповідний період минулого року.

За своєю структурою корупційні діяння, допущені персоналом, це у переважній більшості факти незаконного отримання грошової винагороди за передачу засудженим предметів, обіг яких у місцях позбавлення волі заборонений.

Протягом 2013 року стосовно персоналу органів, установ виконання покарань та слідчих ізоляторів, що належить до сфери управління ДПтС України, відкрито 61 кримінальне провадження стосовно 63 осіб (за 2012 рік порушено 67 кримінальних справ стосовно 68 осіб).

Зокрема, протягом 2013 року відкрито 27 проваджень за злочини у сфері обігу наркотичних засобів і психотропних речовин (найбільше випадків (6) допущено в Одеській області); 20 проваджень відкрито – за прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою та інші кримінальні правопорушення стосовно посадових осіб керівного складу установ.

Найбільше кримінальних проваджень відкрито у Донецькій області – 10, в Одеській області – 9, у Сумській області – 8, по 3 – в АР Крим, у Вінницькій, Запорізькій, Кіровоградській, Львівській та Полтавській областях, по 2 – у Дніпропетровській, Житомирській, Луганській та Чернівецькій областях, по 1 – у Волинській, Закарпатській, Київській, Миколаївській, Тернопільській, Херсонській, Черкаській та Чернігівській областях.

Збільшення кількості відкритих кримінальних проваджень спостерігається в управліннях ДПтС України в Одеській (з 4 випадків у 2012 році до 9 випадків у 2013 році) та Сумській (з 3 до 8 випадків) областях.

Таким чином, за 2013 рік, порівняно з 2012 роком, на 6 випадків (з 67 до 61) зменшено кількість кримінальних проваджень.

Аналізуючи кримінальні провадження, що відкриті стосовно персоналу, та кількість осіб, притягнутих до адміністративної відповідальності, можна зробити висновок, що найбільш підпадаючими під корупційні ризики є персонал наступних підрозділів:

- працівники соціально-психологічної служби – 14 випадків;

- працівники відділів режиму і охорони слідчих ізоляторів – 13 випадків;

- працівники відділів нагляду і безпеки виправних колоній – 12 випадків;

- працівники кримінально-виконавчої інспекції – 8 випадків;

- працівники медичної служби – 8 випадків.

Наведемо окремі статистичні показники профілактичної роботи, яка проводиться щорічно.

Так, у 2013 році персоналом внутрішньої безпеки здійснено 1437 перевірок органів, установ виконання покарань та слідчих ізоляторів у сферах оперативно-службової та фінансово-господарської діяльності. Для усунення виявлених недоліків керівникам територіальних органів, установ виконання покарань та слідчих ізоляторів направлено 1095 інформацій.

За результатами проведених перевірок, до дисциплінарної відповідальності притягнуто 487 працівників, а 132 – звільнено.

Одним із основних напрямків профілактики надзвичайних подій та правопорушень у діяльності персоналу внутрішньої безпеки було ретельне вивчення кандидатів для прийому на службу та призначення на відповідні посади, у наслідок чого здійснено 3117 перевірок. В результаті вказаної роботи відмовлено у прийнятті на службу за негативними мотивами 162-ом кандидатам.

З метою запобігання проявам неслужбових стосунків протягом 2013 року працівниками внутрішньої безпеки з персоналом Державної кримінально-виконавчої служби України проведено 7680 індивідуально-профілактичних бесід, 616 лекцій, занять та нарад антикорупційної спрямованості, за результатами яких у персоналу прийнято 179 заліків.

Протягом 2014 року стосовно персоналу органів, установ виконання покарань та слідчих ізоляторів, що належить до сфери управління Державної пенітенціарної служби України, відкрито 62 кримінальних проваджень стосовно 71 особи.

Зокрема, 28 проваджень відкрито за злочини у сфері обігу наркотичних засобів і психотропних речовин, 12 проваджень - за прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою, 5 кримінальних проваджень – за зловживання владою або службовим становищем, 5 провадження - за перевищення влади або службових повноважень, 2 провадження – за привласнення, розтрату майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем, 2 провадження – за порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особами, які керують транспортними засобами, по 1 провадженню відкрито – за невиплату заробітної плати, за службове підроблення, за підроблення документів і їх використання, за службову недбалість, за втручання в діяльність захисника, за грабіж та за шахрайство.

У результаті проведених заходів протягом 2014 року стосовно 15 працівників Державної кримінально-виконавчої служби України складено адміністративні протоколи про вчинення корупційних діянь.

Протягом 2015 року стосовно персоналу ДКВС України відкрито 94 кримінальних проваджень, з них:

- 5 кримінальних проваджень закрито у зв’язку з відсутністю складу злочину;

- 32 працівника притягнуто до кримінальної відповідальності за рішенням суду;

щодо 57 кримінальних проваджень процесуальні рішення не прийняті.

Таким чином, без урахування кримінальних проваджень, які закриті у зв’язку із відсутністю складу злочину, протягом 2015 року стосовно персоналу кримінально-виконавчої служби відкрито 94 кримінальних провадженя.

У ході проведеного аналізу статистичних даних щодо стану законності серед персоналу кримінально-виконавчої служби встановлено, що у 2015 році спостерігається значне збільшення кількості відкритих кримінальних проваджень у порівнянні з 2014 роком.

Збільшення кількості відкритих кримінальних проваджень спостерігається в управліннях ДПтС України у Дніпропетровській (з 2 випадків у 2014 році до 9 у 2015 році); Миколаївській (з 1 до 7 випадків); Житомирській (з 0 до 5 випадків); Черкаській (з 0 до 5 випадків); Запорізькій (з 3 до 7 випадків) та Вінницькій (з 3 до 5 випадків) областях.

Із загальної кількості відкритих кримінальних проваджень стосовно персоналу кримінально-виконавчої служби переважна більшість - це за скоєння злочинів, пов’язаних з виконанням службових обов’язків.

Указані кримінальні провадження відкриті стосовно персоналу органів, установ виконання покарань та слідчих ізоляторів за статтею 264 КК України (недбале зберігання вогнепальної зброї або бойових припасів); за статтею 307 КК України (незаконне виробництво, виготовлення, придбання, зберігання, перевезення, пересилання чи збут наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів; за статтею 309 КК України (незаконне виробництво, виготовлення, придбання, зберігання, перевезення чи пересилання наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів без мети збуту) відкрито 15 кримінальних проваджень за статтею 354 КК України (одержання незаконної винагороди працівником державного підприємства, установи чи організації; за статтею 364 КК України (зловживання владою або службовим положенням); за статтею 365 Кримінального кодексу України (перевищення влади або службових повноважень).

Найбільше кримінальних проваджень – 27, відкрито за статтею 368 КК України (прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою).

Стосовно персоналу кримінально-виконавчої служби відкриті кримінальні провадження за скоєння злочинів, не пов’язаних з виконанням службових обов’язків: за ст. 263 КК України (незаконне поводження зі зброєю, бойовими припасами або вибуховими речовинами).

Стосовно працівника Селидівської виправної колонії управління ДПтС України в Донецькій області (№82) відкрито кримінальне провадження за підозрою у вчиненні злочину, передбаченого статтею 258-3 Кримінального кодексу України (створення терористичної групи чи терористичної організації).

Працівнику Крюковської виправної колонії управління ДПтС України в Полтавській області (№ 29) повідомлено про підозру у вчиненні злочину, передбаченого частиною 3 статті 185 Кримінального кодексу України за скоєння крадіжки майна, яке належить установі.

Стосовно працівника Снігурівської виправної колонії управління ДПтС України в Миколаївській області (№ 5) відкрито кримінальне провадження за підозрою у вчиненні злочину, передбаченого частиною 2 статті 286 Кримінального кодексу України, який під час дорожньо-транспортної пригоди здійснив наїзд на місцеву жительку, яка від отриманих травм померла.

Усі вищезазначені кримінальні провадження відкриті стосовно 95 працівників органів, установ виконання покарань та слідчих ізоляторів.

Протягом 2015 року стосовно працівників кримінально-виконавчої служби України складено 20 адміністративних протоколів.

З них 15 адміністративних протоколів складено за фактами скоєння корупційних діянь, пов’язаних з доставкою на територію зони, що охороняється, заборонених предметів з метою передачі їх засудженим за неправомірну винагороду та надання засудженим непередбачених законом переваг.

За кожним виявленим фактом корупційного діяння чи зловживання, вчиненого персоналом кримінально-виконавчої служби, проводиться всебічна та об’єктивна перевірка, ретельно вивчаються причини та умови, які цьому сприяли, і вживаються заходи щодо їх усунення в подальшому та реагування до винних посадових осіб.

Найбільший рівень корупції в пенітенціарній системі спостерігається серед працівників установ виконання покарань та слідчих ізоляторів. При цьому одним з головних завдань реформи ДПтС України є саме боротьба з корупцією.

Фактично, до виявлення, документування та припинення всіх випадків корупційних діянь серед персоналу установ ДПтС України причетні працівники внутрішньої безпеки ДПтС України.

Таким чином, ми бачимо, що саме ця ланка у системі ДПтС є найбільш активною, важливою та вкрай необхідною у справі боротьби з корупцією в Україні і знищувати її аж ніяк не слушно у наш час.

Структура, що буде створена для управління пенітенціарною службою у складі Мінюсту, не матиме повноважень організовувати та контролювати оперативно-розшукові заходи в установах, що вкрай важливо особливо на перехідному етапі боротьби з проявами корупції. Іншими словами, ліквідується служба внутрішньої безпеки, яка викривала в установах працівників, які вступали у заборонені зв'язки із засудженими та займалися корупційною діяльністю.

Працівники внутрішньої безпеки здійснювали раптові перевірки установ у будь який час доби, виявляли та вилучали в установах масу заборонених речей (серед яких сильнодіючі наркотичні засоби, прекурсори, холодна зброя тощо), створення для авторитетів привілейованих умов в установах, ознаки насильницьких дій щодо засуджених, які не є «авторитетними», незаконне використання засуджених для роботи у нічний час, необлікований вивіз за межі установ матеріальних цінностей, що упереджує розкрадання державної власності персоналом установ.

Враховуючи, що в країні, де боротьба з корупцією ведеться на всіх рівнях влади і така вимога ставиться перед Україною як керівництвом держави, так і всією світовою спільнотою, знищувати ефективний підрозділ по боротьбі із корупцією та кримінальними правопорушеннями в системі кримінально-виконавчої служби, - як би вона не називалася і в якому б підпорядкуванні вона не була, - не є логічним. Знищення цього підрозділу буде сприяти поглибленню кримінальних злочинів в особливо тяжкий для країни час.

Ірина Голобородько, член Міжнародної правозахисної Асоціації при ОБСЄ, журналіст-правозахисник, контакти - [email protected]

Вікторія Колтунова, уповноважений представник Міжнародного комітету захисту Прав Людини, член Міжнародної федерації журналістів, контакти - [email protected]

Олександр Орлов, правозахисник, журналіст-розслідувач, контакти - [email protected]



Коментарі

Коментарі відсутні. Можливо, ваш буде першим?

Додати коментар

Новости от Киноафиша.юа
Загрузка...
Загрузка...

Останні новини

Полковник ЗСУ у запасі та військовий експерт Роман Світан у новому воєнному зведенні на 1 листопада обговорив такі теми:

детальніше

Опитування

Чи підтримуєте Ви ідею влади продавати українські безпілотники за кордон?

Конфлікти і закони © 2008-2024.

Електронна версія всеукраїнського юридичного журналу «Конфлікти і закони». Свідоцтво про держреєстрацію: КВ № 13326-2210Р від 19.11.2007 р. Повний або частковий передрук матеріалів сайту дозволяється лише після письмової згоди редакції. Увага! Починаючи з 21.11.2013 року (дня провалу євроінтеграції з ЄС), редакція журналу «Конфлікти і закони» (всупереч правилам правопису) залишає за собою право публікувати слова «партія регіонів» та «віктор федорович янукович» з малої літери. Також, починаючи з 29.06.2016 року, редакція «КЗ» залишає за собою право назавжди публікувати на своїх сторінках з малої літери слова (і утворені від них абревіатури) та словосполучення «москва», «росія», «російська федерація», «володимир путін», а разом з ними і скорочення «роскомнадзор» (як і всі інші держустанови росії), порушивши таким чином встановлені правила правопису незалежно від мов, на яких ці слова та назви публікуються. Це наша зброя в інформаційній війні з окупантом.