​Роз'яснення щодо порядку припинення повноважень судді Конституційного Суду України

Учора, 29 грудня, на офіційному сайті Президента України оприлюднено інформацію про підписаний указ Президента України щодо відсторонення Олександра Тупицького від посади судді Конституційного Суду України строком на два місяці.


У зв’язку з цим інформуємо.

Відповідно до статті 154 КПК України «питання про відсторонення від посади осіб, що призначаються Президентом України, вирішується Президентом України на підставі клопотання прокурора в порядку, встановленому законодавством».

Незалежність судді Конституційного Суду України забезпечується, у тому числі особливим порядком та підставами припинення повноважень, звільнення судді Конституційного Суду України з посади у порядку, визначеному Конституцією України. Рішення про звільнення судді Конституційного Суду України з посади з підстав, визначених частиною другою статті 149-1 Основного Закону України, ухвалюється виключно Конституційним Судом України на спеціальному пленарному засіданні, і жоден інший орган чи посадова особа не можуть ухвалити таке рішення замість нього.

Таким чином, з цього приводу буде призначено спеціальне пленарне засідання Конституційного Суду України, повідомляє прес-служба КСУ.

Раніше Правовий департамент Секретаріату Конституційного Суду України оприлюднив більш детальну інформацію щодо відсторонення судді Конституційного Суду України від посади:

«28 грудня низка засобів масової інформації, з посиланням на офіційне повідомлення Офісу Генерального прокурора, поширили інформацію про скерування Президентові України клопотання про відсторонення Олександра Тупицького від посади судді Конституційного суду України строком на два місяці.

Зважаючи на велику кількість звернень від представників ЗМІ з цього питання повідомляємо таке.

Відповідно до статті 153 Конституції України порядок організації та діяльності Конституційного Суду України, статус суддів Суду, підстави і порядок звернення до Суду, процедура розгляду ним справ і виконання рішень Суду визначаються Конституцією України та законом.

Незалежність судді Конституційного Суду України забезпечується в тому числі особливим порядком та підставами припинення повноважень, звільнення судді Конституційного Суду України з посади, у порядку, визначеному Конституцією України.

Так, згідно з частиною першою статті 1491 Конституції України повноваження судді Конституційного Суду України припиняються у разі:

1) закінчення строку його повноважень;

2) досягнення ним сімдесяти років;

3) припинення громадянства України або набуття ним громадянства іншої держави;

4) набрання законної сили рішенням суду про визнання його безвісно відсутнім або оголошення померлим, визнання недієздатним або обмежено дієздатним;

5) набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього за вчинення ним злочину;

6) смерті судді Конституційного Суду України.

Відповідно до частини другої статті 1491 Конституції України підставами для звільнення судді Конституційного Суду України з посади є:

1) неспроможність виконувати свої повноваження за станом здоров’я;

2) порушення ним вимог щодо несумісності;

3) вчинення ним істотного дисциплінарного проступку, грубе чи систематичне нехтування своїми обов’язками, що є несумісним зі статусом судді Суду або виявило його невідповідність займаній посаді;

4) подання ним заяви про відставку або про звільнення з посади за власним бажанням.

Інших підстав для припинення повноважень судді Конституційного Суду України або для звільнення його з посади Основний Закон України не містить.

Виходячи з конституційних та законодавчих приписів, повноваження судді Конституційного Суду України припиняються, а звільняється суддя Конституційного Суду України з посади лише у разі настання певної події чи фактичних обставин, підтверджених відповідним актом.

Отже, рішення про звільнення судді Конституційного Суду України з посади з підстав, визначених частиною другою статті 1491 Основного Закону України, ухвалюється виключно Конституційним Судом України, і жоден інший орган чи посадова особа не можуть ухвалити таке рішення замість нього.

Як вбачається із зазначених положень, питання звільнення судді Конституційного Суду України з посади за відсутності його власної ініціативи є неможливим без застосування запобіжних заходів від його незаконного звільнення, що обумовлено незалежністю Суду в цілому та судді зокрема.

З огляду на приписи частини третьої статті 1491 Конституції України для ухвалення рішення про звільнення судді Конституційного Суду України з посади необхідно щонайменше дванадцять голосів суддів Суду. Принцип обов’язковості рішень Конституційного Суду України обумовлює беззаперечне виконання рішення Суду про звільнення Судді з посади, а отже, припинення трудових відносин із відповідним Суддею.

У разі якщо за відповідне рішення не проголосувала необхідна кількість суддів Конституційного Суду України, Суддя продовжує виконання обов’язків за посадою.

Жоден орган чи посадова особа не може ухвалити інше рішення щодо такого Судді.

Виходячи з конституційного статусу суддів Конституційного Суду України та враховуючи специфіку їх призначення різними гілками державної влади (стаття 148 Конституції України), положення частини третьої статті 154 КПК України не можуть бути застосовані до тих суддів Конституційного Суду України, які призначалися Президентом України. Інакше можна стверджувати про нерівний правовий статус суддів Конституційного Суду України та, фактично, зниження відповідних гарантій для суддів Конституційного Суду України, що суперечить положенням статті 149 Конституції України.

Необхідно враховувати, що статтею 1491 Конституції України визначено вичерпний перелік підстав припинення повноважень судді Конституційного Суду України та звільнення його з посади. Вказану норму Конституції України логічно пов’язувати з положеннями статті 149 Конституції України в аспекті незалежності і недоторканності суддів Конституційного Суду України. Відтак вирішення питання про відсторонення від посади судді Конституційного Суду України, Голови Суду та його заступника відповідно до положень частини другої статті 154 КПК України, на підставі рішення слідчого судді під час досудового розслідування чи суду під час судового провадження суперечитиме статті 1491 Конституції України».

Нижче наводимо текст Указу Президента України про відсторонення від посади судді Конституційного Суду України:

«УКАЗ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ №607/2020

Про відсторонення від посади судді Конституційного Суду України

Відповідно до частини третьої статті 154 Кримінального процесуального кодексу України постановляю:

Відсторонити ТУПИЦЬКОГО Олександра Миколайовича від посади судді Конституційного Суду України строком на два місяці.

Президент України В.ЗЕЛЕНСЬКИЙ

29 грудня 2020 року».

Фото news.24tv.ua



Коментарі

Коментарі відсутні. Можливо, ваш буде першим?

Додати коментар

Новости от Киноафиша.юа
Загрузка...
Загрузка...

Вчера поздно вечером враг атаковал многострадальный Харьков. Также в 7 часов утра были нанесені ракетные ударі по Одессе и предместью города Сумы

детальніше
Конфлікти і закони © 2008-2024.

Електронна версія всеукраїнського юридичного журналу «Конфлікти і закони». Свідоцтво про держреєстрацію: КВ № 13326-2210Р від 19.11.2007 р. Повний або частковий передрук матеріалів сайту дозволяється лише після письмової згоди редакції. Увага! Починаючи з 21.11.2013 року (дня провалу євроінтеграції з ЄС), редакція журналу «Конфлікти і закони» (всупереч правилам правопису) залишає за собою право публікувати слова «партія регіонів» та «віктор федорович янукович» з малої літери. Також, починаючи з 29.06.2016 року, редакція «КЗ» залишає за собою право назавжди публікувати на своїх сторінках з малої літери слова (і утворені від них абревіатури) та словосполучення «москва», «росія», «російська федерація», «володимир путін», а разом з ними і скорочення «роскомнадзор» (як і всі інші держустанови росії), порушивши таким чином встановлені правила правопису незалежно від мов, на яких ці слова та назви публікуються. Це наша зброя в інформаційній війні з окупантом.