​Наливайченко: Хто стане генпрокурором? Зараз називають багато прізвищ, але…

Екс-Голова Служби безпеки України та №3 у виборчому списку «Батьківщини» на дострокових парламентський виборахВалентин Наливайченко не потребує додаткового представлення. Яскравий політик, кадровий дипломат, ще й утаємничений у діяльність спецслужб - однозначно він додасть нової енергії новій Верховній Раді України. У який спосіб? Про це він розказав в інтерв‘ю Резонансу.


Я Вас вітаю з обранням до Верховної Ради. Хотілося б почути, ким Ви себе там бачите? Маєте амбіції очолити Антикорупційний комітет ВР і зробити його справді впливовим у парламентсько-президентській країні? Я пам’ятаю, коли цей Комітет очолював Микола Джига, фактично всі кадрові призначення, навіть обласних підрозділів УБОЗ, проходили через цей комітет. І цьому ж комітету вони звітували досить активно про свою діяльність.

Насамперед, бачу себе в об’єднаній команді «Батьківщини», разом із Юлією Тимошенко.

В об’єднаній команді має бути свої сто перших днів у парламенті. І ці перші сто днів для нас - це, насамперед, - соціальна справедливість, боротьба з корупцією, деофшоризація, включно з поверненням вкраденого можновладцями.

Ще один напрямок – це законодавство про кримінальну відповідальність за злочини наживи на війні, включно з «Укроборонпромом». Але не забуваємо і про військові склади, які сім разів вибухали, і були завдані мільярдні збитки. Й інші надзвичайно небезпечні злочини проти національної безпеки.

Йдемо до Верховної Ради з тим, щоб ухвалити відповідний Закон – про незастосування термінів давнини за злочини корупції у владі, за злочини наживи на війні.

Це і є моя амбіція! Щодо посад – взагалі розмов не веду і не збираюся.

Тобто, йдете до ВР з конкретними законопроектами, про які говорили ще під час президентської кампанії?

Так, це наша сила, ми йдемо з досвідом, йдемо з законопроектами, йдемо з рішучістю. Принаймні, мене точно не можна звинуватити у відсутності рішучості.

Але найголовніше: хочемо і будемо на цьому наполягати - треба діяти швидко та відповідально.

Ми підтримували ідею про початок роботи нового парламенту у День прапора України - 23 серпня.

Тепер, ніби, є готовність розпочати роботу 24 серпня - на День Незалежності. Ок, ми готові.

Розпочинати треба з особистих голосувань. Кожен народний депутат має скласти особисто присягу українською мовою. І друге: одразу ввести сенсорну кнопку, тобто механізм виключно особистого голосування. Без цього кроку, вважаю, не може бути жодного голосування в парламенті. Щоб це запровадити, потрібна буквально одна хвилина.

Одним з перших питань, прогнозують, буде зняття депутатської недоторканності?

Це обов'язково треба зробити і, виключно, особистим поіменним голосуванням, із застосуванням сенсорної кнопки.

Наші голоси, команди Юлії Тимошенко, - за скасування недоторканності.

Але це не все. Ми обов’язково доб’ємось скасування й привілеїв: дипломатичних паспортів, спецлікарень, спецготелів тощо. Чесно – так чесно!

І не тільки для народних депутатів, але й для суддів.

Думаю, у цей пакет треба включити і Президента України.

Має бути рівність всіх перед законом і рівність всіх у соціальному забезпеченні.

Тобто, зняти депутатську недоторканність, Ви вважаєте, логічно разом із президентською?

Депутати, судді, президент. Так.

Серед перших питань і звільнення очільників Генеральної прокуратури, СБУ, МЗС, Міноборони та призначення нових керівників. Ваша позиція по цих чотирьох пунктах?

Моя позиція - треба якомога швидше це проголосувати. Це повноваження парламенту - звільнити всіх цих посадових осіб.

Але я ще буду вносити пропозицію, щоб у постанові про звільнення була і друга частина, яка зобов’язує їхніх наступників перевірити законність діяльності цих посадових осіб. Саме сферу їхньої особистої відповідальності - Луценка, Грицака та інших.

І обов’язковий аудит усіх цих відомств. Професійний аудит. І не треба нам іноземців – у нас є Рахункова палата України, у нас є Контрольно-ревізійна інспекція, які здатні провести перевірку законності використання бюджету та представити висновки.

Це обов’язково має бути зроблено. Маємо відразу підняти планку та запровадити стандарти для усіх високопосадовців в органах влади, незалежно від прізвищ.

За кого б ми не проголосували, хто б не став новим Генпрокурором, головою СБУ, очільниками інших органів влади - нові керівники мають розуміти: коли парламент і їх звільнятиме з посад - буде обов’язкова перевірка всіх їхніх рішень на законність та дотримання бюджетного розпису.

Щодо того, за кого голосувати з нових кандидатур? Зараз усі розуміють, що всі повноваження і вся влада - в руках Президента Володимира Зеленського. Фактично тепер у нас в країні, насправді, президентська форма правління. Відтак, президенту вносити відповідні кандидатури до парламенту. Зі свого боку, ми готові до розгляду, будемо публічно обговорювати та професійно визначатися.

Якщо брати ГПУ, зараз називають багато прізвищ, включно з моїм… Але найважливіше до призначення нового генпрокурора визначити перелік першочергових справ, які новий генеральний прокурор має розслідувати та до кінця цього року представити обґрунтоване обвинувачення у суді. І він складатиме присягу, що він їх таки розслідує і доб‘ється покарання у суді!

Виклик номер один - розслідування злочинів корупції на війні, розкрадань в армії, в «Укроборонпромі».

Друге. Вбивство Павла Шеремета, інших журналістів і активістів. Вбивці і замовники мають бути покарані.

І третє: обов’язково новий Генпрокурор має добитися ще в цьому році перших повернень із офшорів викрадених з бюджету України мільярдів доларів.

Ось три вимоги, незалежно від прізвища нового генпрокурора. Чомусь впевнений, що список бажаючих очолити ГПУ і виконати бодай ці три вимоги - значно скоротиться.

Як Ви ставитесь до відкритих конкурсів? Давно вже лунають пропозиції про відкритий конкурс на посаду Генпрокурора…

Дуже позитивно. Треба їх проводити! Більше того, у Генеральній прокуратурі - не тільки на посаду Генпрокурора, а й заступників та керівників управлінь. Треба змінити Закон про прокуратуру і дати шанс таким прокурорам, як Горбатюк, Мамєдов та іншим. Я нікого не лобіюю, але називаю конкретні прізвища прокурорів, які давали результати навіть за відсутності політичної волі керівництва держави, які здатні боротися за справедливість.

Справа нових законодавців – підтримати цих молодих фахівців, які справді мають рішучість і діють законно й наполегливо.

Йдемо далі. Міністерство закордонних справ – також треба запровадити відкриті конкурси у Законі про дипломатичну службу: на керівні посади у міністерстві та в закордонних установах (посольствах і консульствах України).

Повірте мені, як кадровому дипломату, в МЗС уже є стовідсоткова готовність до таких конкурсів. Бо там є курси іноземних мов, на яких кожен дипломат, до міністра включно, має складати іспити на знання іноземних мов. Склав на відмінно – переатестуйся за два роки. Маєш інший результат – через рік.

Коли я працював Генконсулом у Вашингтоні, на власні очі бачив оголошення про конкурси на посади в Державному департаменті США. Відкритий конкурс із зазначенням посади та вимог для кандидатів. Чому б йому або їй не подати заявку на такий конкурс?!

Якщо такі оголошення висітимуть в МЗС чи ГПУ - може і не буде чуток про якусь торгівлю посадами?

Це буде зовсім інший механізм і інша мотивація. Коли у відомстві для молодого співробітника, прокурора або дипломата є мотивація – повірте, це буде зовсім інша система роботи. Більш ефективна та сучасна.

З іншого боку, а яка може бути мотивація у молодого прокурора, якщо він бачить, що Генеральним прокурором стають не кадрові прокурори, а політики?!

Так, це – погано. Але найгірше, що було протягом останніх років –молоді прокурори бачили, що вони розслідують провадження, а його потім за гроші закривають. Всі ж це знають. Навіть за які мільйони. Не донесли хабарів – справу знову відкрили. Відкрили– закрили, відкрили –закрили… Досить!

Тому і треба перевірити законність рішень, які ухвалювались найвищими посадовими особами правоохоронних органів.

Ваше бачення подальшої реформи СБУ?

Чітке і зрозуміле. Служба безпеки має стати контррозвідкою. Головним завданням СБУ має бути протидія іноземним спецслужбам, їхній ворожій діяльності в Україні. Це перше.

І друге: СБУ має стати бойовим Антитерористичним центром. Тим більше, що й сучасний антитерористичний полігон ми збудували у 2009 році. Я за це відповідав. Я знаю, як це робити. І хочу підтримати цю роботу, тепер вже як законодавець. Щоб у нас була професійна спецслужба, як контррозвідка і антитерористичний центр.

Ми готові протягом першого місяця проголосувати за відповідний законопроект у Верховній Раді.

Настав час проявити політичну волю – позбавити СБУ функцій слідства, функцій економіки, екології, кінопрокату. І дати можливість фахівцям спецслужби – і жінкам, і чоловікам, працювати за двома ключовими пріоритетами національної безпеки.

Як професіонал, розумію і готовий пояснювати це всім громадянам України: нам потрібні спецслужби, які протидіють загрозам. Не просто існують, не просто розповідають нам про події – а реально нейтралізують конкретні загрози безпеці громадян.

Зараз загроза номер один – спецслужби агресора, диверсанти і криміналітет зі зброєю. Загроза номер два, вона глобальна і Україна не виняток, – тероризм.

Протистояти цим ключовим загрозам має добре профінансоване відомство під назвою Служба безпеки України.

А функції боротьби з оргзлочинністю…

Давно є в Національній поліції…

До речі, маємо намір продовжити поліцейську реформу. Міністру Авакову та його команді разом із міжнародними партнерами вдались перші реформи патрульних служб. Настав час підтримати і добре оснастити кримінальну поліцію.

І так по кожному відомству. Наприклад, по антикорупційних органах – у «Батьківщини» готовий законодавчий пакет. Ми відновимо кримінальну відповідальність за незаконне збагачення у владі. Це інструмент, який ми повернемо НАБУ та Антикорупційній прокуратурі.

До того ж, скасування недоторканності по всій вертикалі влади, про яку ми вже говорили, безумовно сприятиме ефективності роботи детективів НАБУ.

Щодо незаконного збагачення, в Офісі президента анонсували власний законопроект.

У нас також готовий. Будь-ласка. Цілком можна об’єднати найкращі моменти із президентським та швидко проголосувати.

Щодо НАЗК. Заступник керівника ОПУ Руслан Рябошапка вже анонсував зміну керівника цього відомства. «Батьківщина» підтримує це?

Так, безумовно. Треба і главу НАЗК нового, і інші функції цього органу. Вважаю, що НАЗК має запобігати корупції у владі, а не переслідувати громадян та бізнес, як це було за часів Порошенка. Це був неправильний напрямок.

Питання про очищення влади, люстрацію. Ваше ставлення до цих процесів, зокрема, до президентського законопроекту, який ініціює ще одну хвилю люстрації. І головне - може Україна вже дозріла до люстрації згідно з нормами ККУ та КПК?!

Абсолютно правильно. Юлія Тимошенко і вся наша команда чітко стоїмо на цій позиції. Настав час, щоб діяв Закон. І щоб інструментом люстрації, тобто очищення влади, була, насамперед, невідворотність покарання та притягнення до кримінальної відповідальності за корупцію у владі.

У цьому очищенні влади від корупції важливо і карати в судах, і конфісковувати викрадене чиновниками до бюджету. Особливо з офшорів топ-корупціонерів.

У разі судового рішення і конфіскації - треба раз і на все життя забороняти такому службовцю займати будь-які посади у державній владі.

Це і є люстрація в європейському розумінні.

Дискусію, яку підкидають новій владі - мовляв, була люстрація за ті п’ять років – то давайте ще п’ять років додамо… Якщо піти цим шляхом – то через п’ять років хтось знову захоче продовжити цей процес на п‘ять років…

Вважаю, має діяти Закон і перед ним мають бути всі рівними. Але посадки корупціонерів, конфіскація і жорсткі заходи очищення вже в руках нової влади. І треба з цим не зволікати.

Наскільки комфортно Вам буде у новому парламенті разом з Ренатом Кузьміним, Віктором Медведчуком та рештою із списку опоплатформи «За життя»?

Я - в тій команді, де мені абсолютно комфортно: Юлія Тимошенко, Сергій Власенко, Олена Шкрум, Іван Крулько, Олександр Абдулін. Із цими людьми я разом не один рік, а з деякими навіть не один десяток. Ми пройшли разом обидві революції.

А ті прізвища, які Ви назвали… Вони - наші політичні опоненти. І саме так ми й будемо їх сприймати.

Нас цікавить в новому парламенті швидкість та якість змін, розумні дії і конкретні результати.

Зараз у країни є величезний шанс. І ми саме ті люди, які розуміють, що краще для нас цей шанс нарешті використати та втілити в рішення, в закони. Щоб відкрити можливості для розвитку України у всіх сферах. Соціальній, економічній, правоохоронній.

Особисто я буду відстоювати відкритість роботи в парламенті, залучення громадських організацій до підготовки та обговорення законопроектів, для участі у слуханнях.

Користуючись цим інтерв’ю, звертаюсь і до президентської фракції: час діяти рішуче, відкрито, щиро! Треба радитись, насамперед, з громадськими об‘єднаннями, експертами, профспілками. Це європейська норма, це цивілізована норма роботи парламенту.

У якому б Комітеті ВРУ я не опинився, побачите, буду проводити відкриті слухання, засідання, на які буду запрошувати і вас. От там і перевірите мої слова на дії!

Олена МЕЛЬНИК, Резонанс

Валентин Наливайченко. Фото прес-служби політика



Коментарі

Коментарі відсутні. Можливо, ваш буде першим?

Додати коментар

Новости от Киноафиша.юа
Загрузка...
Загрузка...

Полковник ЗСУ у запасі та військовий експерт Роман Світан у новому воєнному зведенні на 25 листопада обговорив такі актуальні теми:

детальніше
Конфлікти і закони © 2008-2024.

Електронна версія всеукраїнського юридичного журналу «Конфлікти і закони». Свідоцтво про держреєстрацію: КВ № 13326-2210Р від 19.11.2007 р. Повний або частковий передрук матеріалів сайту дозволяється лише після письмової згоди редакції. Увага! Починаючи з 21.11.2013 року (дня провалу євроінтеграції з ЄС), редакція журналу «Конфлікти і закони» (всупереч правилам правопису) залишає за собою право публікувати слова «партія регіонів» та «віктор федорович янукович» з малої літери. Також, починаючи з 29.06.2016 року, редакція «КЗ» залишає за собою право назавжди публікувати на своїх сторінках з малої літери слова (і утворені від них абревіатури) та словосполучення «москва», «росія», «російська федерація», «володимир путін», а разом з ними і скорочення «роскомнадзор» (як і всі інші держустанови росії), порушивши таким чином встановлені правила правопису незалежно від мов, на яких ці слова та назви публікуються. Це наша зброя в інформаційній війні з окупантом.