Юрій Ключковський: порушення законів стає суттю всієї влади в Україні

За весь час існування людства історія знає багато прикладів, коли порушення загально встановлених правил співіснування призводили до хаосу, терору, а то й зміни політичного устрою держав. Саме заради спокою в середині країн і існує законодавство, яке є обов’язковим до виконання для усіх, хто в цій державі проживає.
Щоправда, Україна вже давно живе за іншими принципами. Насправді в країні існує дві держави: чиновників та високопосадовців і – простих смертних. Для перших закон завжди був лише ширмою, тоді як другі повинні були дотримуватись його без будь-яких вагань. Але донедавна ці, перші, хоча б імітували виконання Основного закону і не нахабніли, абсолютно його ігноруючи. Та, зважаючи на те, що за його порушення ще жодна особа не відповіла, наразі можновладці пішли на повне свавілля: нехтуючи думкою громади і іміджем держави, партія Регіонів, на перекір існуючій Конституції, утворила конституційну більшість «тушками», при цьому цинічно заявивши, що їхній уряд не керуватиметься політичною доцільністю і все робитиме згідно законів. Та чи можна дотримуватись закону, починаючи свою діяльність з його порушення, і як сприймати дії сьогоднішніх представників влади з правової точки зору? З цими питаннями «Конфлікти і закони» звернулись до депутата ВР нинішнього скликання Юрія Ключковського.
 
- Пане Юрію, з Вашої точки зору, зважаючи на те, що більшість було утворено з порушенням Конституції України, уряд Азарова можна вважати нелегітимним?
 
- Все залежить від того, яку точку зору хто поділяє. Для тих, для кого спосіб формування уряду всупереч Конституції – нонсенс, він є нелегітимним, але явочним порядком цей уряд вже існує. Правових наслідків від такого формування більшості не буде, а ось політичні є – утвердження політичної сваволі і руйнування засад правової держави. Але уряд таки сформовано і це є незаперечним фактом. Хоча і сформований в неконституційний спосіб.
 
- Якщо Конституційний суд знову визнає неконституційність формування більшості, як розвиватиметься ситуація?  
 
- У випадку, якщо Конституційний суд визнає зміни до регламенту неконституційними, то буде доведено, що коаліція створена не відповідно Конституції Україні (а отже фактично не створена) і тоді з’являться підстави або для формування нової коаліції, або для дострокового припинення ВР і призначення виборів. Однак все це буде супроводжуватись серйозною політичною кризою, а тому у мене немає внутрішнього переконання, що Конституційний суд піде на такий крок.
 
- На Вашу думку, створення коаліції «тушками» призведе до узурпації влади партією Регіонів?
 
- Все залежить від того, як трактувати поняття «узурпація влади». З одного боку, під цим поняттям розуміється протиправне зосередження влади в одних руках. Якщо розглядати формування нинішньої влади під таким кутом, то в такому сенсі дійсно здійснюється узурпація влади. Я не знаю, чи називати ці «руки» руками партії Регіонів, але те, що у неконституційний спосіб  чиниться концентрація влади в одних руках, то це - узурпація влади.
 
- Пане Юрію, чому депутати так часто порушують закони і Конституцію, і чи можна в певний спосіб обмежити їхнє антизаконодавче свавілля?
 
- Але хіба лише депутати ігнорують законодавство? А президенти, уряди, суди хіба його дотримуються? Найбільш гнітюча проблема в Україні полягає в тому, що ніхто не дотримується законодавства. В тому числі і ті, хто мав би контролювати дотримання законів. І це дійсно страшна ситуація. І мені невідомі ліки від цієї хвороби. Єдиним лікуванням такого процесу є реагування народу. І я маю на увазі не лише вибори, а й зародження суспільної думки. Доти, поки народ буде дозволяти, аби влада порушувала закони (навіть на побутовому рівні), до тих пір це і відбуватиметься.   А якщо народ почне реагувати, якщо порушники закону суспільного остракізму то ніхто з можновладців не схоче бути вигнанцем у власній країні, і тоді вони почнуть рахуватись з точкою зору громади. І якщо цей фактор буде працювати, то почнуться кардинальні зміни. Але якщо в самому народі буде переважати позиція, що якщо порушив закон, отже - молодець, то ми й будемо жити при свавіллі влади.
 
- Янукович підписав законопроект «Про зміни до регламенту». Чи стане це завуальованим повідомленням суспільству, що в Україні більше не має Верховенства права і закону, а тому громадянам треба готуватись до найгіршого розвитку подій, усвідомлюючи, що тепер у державі кожен можновладець ще дужче буде порушувати закони?
 
- Чому завуальованим? Прямим. На превеликий жаль, порушення законів стає суттю всієї влади в Україні. І це дійсно є дуже небезпечною ситуацією для громадськості, оскільки ( і  я хотів би це нагадати) сама ідея права виникла з того, що приймаються загальноприйняті правила гри, і усіма членами суспільства дотримуються. А там, де відбувається їхнє ігнорування, - немає права, а існує сваволя і диктат. Але навіть при тоталітаризмі існує певне право. Та коли сама авторитарна влада  його не дотримується, а й ще щодня змінює, то це ні до чого гарного не призводить. І ми опиняємось у фактичній ситуації: війни всіх проти всіх, у якій ніхто не виживе.
 
- Пане Юрію, як Ви думаєте, як Європа і світ реагують на ситуацію в Україні і на те, що в нашій державі під кожну владу відбуваються зміни в законодавстві?
 
- Я давно не був закордоном. І не знаю, як там сприймають те, що відбувається у нашій державі, але після спілкування з іноземними дипломатами в Україні у мене склалося враження, що Європа втомилася від того, що відбувається в нашій державі, і від нашої внутрішньої плутанини. На жаль, ми будемо покутувати все те, що чинили протягом останніх п’яти-шести років. І, як не прикро визнавати, але це буде гарний урок для можновладців, які повинні пам’ятати, що той, хто має владу, повинен дбати про державу і народ, а інакше про нього лишиться погана згадка в історії.
 
- То чи існує хоч невеличка юридична можливість повернути парламент у правове поле?
 
- Народ правильно говорить: «риба гниє з голови». Якщо виступає голова регламентного комітету і, посилаючись на закон «Про регламент», свідомо його порушує принаймні в двох позиціях, то чи можна сподіватись на повернення парламенту в регульоване законом русло? І до тих пір, доки ми будемо посилатись на закон, коли це вигідно, і забувати про нього, коли не хочеться його згадувати, доти не буде повернення до правового русла. Але ще раз хочу підкреслити, що народ мудрий, і не дарма використовує вищезгадану приказку. А отже в першу чергу треба починати з представників влади. Це у них повинно з’явитись бажання повернути роботу парламенту в правове поле. Але поки що такого бажання у них не спостерігається.
 
- Пане Юрію, на Вашу думку, чи відбудуться в Україні місцеві вибори, чи їх все ж перенесуть на 2012 рік, як зазначив один з представників партії Регіонів?
 
- Це питання до правлячої коаліції. Якщо хтось буде хотіти перенести вибори аж на 2012 рік, то так і буде,хоча правом тут і не пахне.
 
- Проте така позиція, це – порушення прав громадян і тієї ж конституції України…
 
- Але порушення Конституції відбувається на кожному кроці. І це – нікого не обходить. Візьміть хоча б такий приклад: хіба можна було призначати уряд на підставі усного подання президента, коли депутатам навіть не було роздано проект постанови? Це питання не обговорювалось у фракціях, не проходило розгляду у профільних комітетах, але воно виноситься на голосування. Хіба це – дотримання закону? Але це робиться в ім’я політичної доцільності. І коли я слухав новопризначеного прем’єра, який у своєму виступі зазначав, що робитиме все можливе, аби політична доцільність зникла і щоб працювало право, то мені було прикро, оскільки він вдає, що не помічає, як порушується право сьогодні і у який спосіб він набув права виступати перед депутатами вже у статусі прем’єра країни.
 
Оксана КОТОМКІНА


Коментарі

Коментарі відсутні. Можливо, ваш буде першим?

Додати коментар

Новости от Киноафиша.юа
Загрузка...
Загрузка...

Бійці ССО Збройних сил України завдають суттєвих втрат військам противника у Курській області, зокрема військовослужбовцям КНДР

детальніше

Опитування

Чи підтримуєте Ви мир з рашистами на умовах здачі окупованих територій?

Конфлікти і закони © 2008-2024.

Електронна версія всеукраїнського юридичного журналу «Конфлікти і закони». Свідоцтво про держреєстрацію: КВ № 13326-2210Р від 19.11.2007 р. Повний або частковий передрук матеріалів сайту дозволяється лише після письмової згоди редакції. Увага! Починаючи з 21.11.2013 року (дня провалу євроінтеграції з ЄС), редакція журналу «Конфлікти і закони» (всупереч правилам правопису) залишає за собою право публікувати слова «партія регіонів» та «віктор федорович янукович» з малої літери. Також, починаючи з 29.06.2016 року, редакція «КЗ» залишає за собою право назавжди публікувати на своїх сторінках з малої літери слова (і утворені від них абревіатури) та словосполучення «москва», «росія», «російська федерація», «володимир путін», а разом з ними і скорочення «роскомнадзор» (як і всі інші держустанови росії), порушивши таким чином встановлені правила правопису незалежно від мов, на яких ці слова та назви публікуються. Це наша зброя в інформаційній війні з окупантом.