Пленарне засідання Верховної Ради України 6 лютого 2015 року

vr 56

 
У п'ятницю, 6 лютого, завершився перший пленарний тиждень другої сесії Верховної Ради України восьмого скликання. Ранкове засідання відкрив перший заступник Голови Верховної Ради України Андрій Парубій.


Головуючий нагадав: у пленарні тижні щоп'ятниці проводиться Година запитань до Уряду. Він повідомив, що сьогодні, згідно з рішенням, ухваленим на Погоджувальній раді, Година запитань до Уряду стосуватиметься ситуації на енергетичному ринку та питань запровадження санкцій для захисту національної безпеки України і протидії тероризму.

А.Парубій повідомив, що у пленарному засіданні беруть участь члени Кабінету Міністрів. Відповідали на запитання депутатських фракцій і груп Міністр енергетики та вугільної промисловості Володимир Демчишин, Міністр економічного розвитку і торгівлі Айварас Абромавичус та Міністр юстиції Павло Петренко.

Головуючий надав слово для інформації Міністрові енергетики та вугільної промисловості Володимиру Демчишину. Він повідомив, що отримав 20 запитань від всіх фракцій, які стосуються службового розслідування по імпорту електричної енергії і також поставках електричної енергії в Крим, поточного стану в енергетиці та в паливно-енергетичному комплексі і стосовно програми реформ, які реалізовує і планує реалізовувати міністерство, і плану дій на наступний рік.

В.Демчишин розпочав відповідати із запитань стосовно ситуації в енергетичній системі України. За його словами, "насправді, ситуація досить складна. До 26 грудня протягом двох місяців енергетична система була не збалансована. Тому споживачів приходилося відключати від споживання. Дисбаланс був більше 15 відсотків. Починаючи із 29 числа. І основною причиною цього є проведення бойових дій на Сході. Оскільки 66 шахт, які контролювало міністерство, були окуповані, враховуючи структуру виробництва електроенергії і той факт, що половина теплоелектростанцій, які генерують 30 відсотків всієї електроенергії, використовують антрацитові групи вугілля. На даний момент чотири станції загальною потужністю більше 15 тисяч мегават, це майже 25 відсотків, не забезпечені антрацитовим вугіллям. В системі відбувався цей дисбаланс".

В.Демчишин наголосив на тому, що "такі дисбаланси приводять до того, що доводиться купувати вугілля і в Казахстані, і в Росії, і в Польщі". За його словами, "доводиться, дійсно, працювати в складних умовах, коли є суттєво концентрований ринок своїм ціноутворенням, зі своїми можливостями впливу на ринок, і обмеження з точки зору завезення того ж самого вугілля".

Міністр коротко доповів про зусилля, які Міністерство робить для стабілізації ситуації в енергосистемі. "Всі ми знаємо в якому стані знаходиться інфраструктура, її треба оновлювати і це можна зробити звичайно залучаючи величезні кошти. Кошти можна залучити тільки тоді, коли будуть зрозумілі, прозорі правила, не буде монополістів, які будуть ущімлювати нових гравців. Це буде зрозуміла можливість заробити, компенсувати ті вкладення, які інвестори несуть для оновлення цієї інфраструктури. А нові кошти, які поступають в систему, вони принесуть економію на втратах при виробництві, при транспортуванні і при споживанні всіх енергоносіїв: чи це тепло, чи це електрика, чи це вода, тобто по всіх напрямках. Тому всі зусилля, які докладає міністерство, направлені на боротьбу з монополістами: формування конкурентних умов, формування оновленої законодавчої бази", - зазначив він.

Міністр економічного розвитку і торгівлі Айварос Абромавічус відповів на запитання стосовно введення заборон і обмежень для резидентів Російської Федерації та стосовно заборони виплат пасивних доходів, дивідендів і роялті, блокування активів осіб, які є спонсорами терористичних організацій.

А.Абромавічус, відповідаючи на запитання стосовно заборони виплат пасивних доходів і блокування активів, зазначив, що згідно чинного законодавства є два основні механізми - обмеження капіталу і блокування капіталу. Перший визначений Законом "Про боротьбу з тероризмом" та "Про запобігання протидії легалізації відмивання доходів, отриманих злочинним шляхом або фінансування тероризму". Згідно з цими законами, право арешту, зупинки фінансових операцій належить спеціально уповноваженим органам, зокрема, СБУ і Держфінмоніторингу, які застосовують його за рішенням суду.

Інший механізм визначений Законом "Про санкції", згідно з яким Рада національної безпеки і оборони приймає рішення про застосування тих чи інших санкцій на основі звернення Президента України, парламенту, уряду, Національного банку і СБУ.

Урядовець нагадав, що недавно, 25 січня, було прийнято рішення РНБО про приєднання до санкцій США, Швейцарії і країн "Великої сімки", яке, у тому числі, включає такі заходи, як заморожування рахунків і активів фізичних та юридичних осіб. Станом на зараз список осіб уточнюється і після Указу Президента України буде оприлюднений.

А.Абромавічус, відповідаючи на запитання стосовно обмеження участі в приватизації державного майна і заборони на продаж майна, нагадав, що є кілька механізмів для обмеження участі осіб з Російської Федерації. Згідно із Законом "Про приватизацію державного майна", будь-які юридичні особи, в яких частка державного майна не перевищує 25% будь-якої країни, не мають права брати участь в приватизації майна України, а також особи, які прямо чи опосередковано ними контролюються.

За його словами, також при визначенні умов приватизації конкретних об'єктів, особливу увагу потрібно приділяти неможливості продажу нерезидентам країн, які несуть загрозу національним інтересам і безпеці України.

А.Абромавічус повідомив, що Міністерство розробило законопроект про перелік об'єктів права державної власності, які не підлягають приватизації, який вже обговорювався у сесійній залі, і пропонує доповнити його нормою щодо заборони приватизації об'єктів державної власності, що знаходяться на тимчасово окупованій території.

За словами урядовця, законопроект передбачає такий вид санкцій, як заборона участі в приватизації і оренді держмайна. Міністерство підтримує пропозицію щодо застосування такого виду санкцій в якості секторальної норми, тобто тимчасово заборонити всім резидентам Російської Федерації брати участь в приватизації і оренді майна в Україні.

Міністра юстиції Павло Петренко відповів на запитання стосовно ходу застосування санкцій щодо країни-агресора - Російської Федерації. Він зазначив, що у зв'язку з тим, що протягом останнього року Україна наразилася на військову агресію, нахабну окупацію території України - Автономної Республіки Крим, напад на Донбас, на Луганську і Донецьку області, в Україні був запроваджений механізм щодо застосування санкцій і превентивних заходів.

П.Петренко нагадав, що уряд України в минулому році розробив спільно з експертами і фахівцями Європейського Союзу і Сполучених Штатів Америки Закон "Про санкції". Після того невідкладно, буквально в перший день, коли цей закон набув чинності, український уряд як орган, який має право виключно ініціювати застосування санкцій, вніс до Ради національної безпеки і оборони як до єдиного органу, який може ввести санкції проти певних осіб, свої пропозиції.

За його словами, ці пропозиції складалися з розпорядження щодо застосування санкцій до більш ніж 100-а компаній, які підтримували російську агресію і відповідно терористів на сході країни, і близько 1000 осіб іноземних громадян, які фактично так само були причетні до нахабної агресії проти України.

Міністр зазначив, що тільки після призначення новим секретарем Ради національної безпеки і оборони Олександра Турчинова буквально на днях Рада національної безпеки і оборони прийняла рішення щодо введення відповідних санкцій проти осіб, які причетні до агресії Російської Федерації по Україні. Це рішення зараз фактично оформлюється і буде опубліковано в тій частині, яка визначена Радою національної безпеки і оборони публічною.

П.Петренко також нагадав, що згідно чинного закону, до органів, які мають право ініціювати введення санкцій, відносяться парламент, Президент, Національний банк, Служба безпеки України і Кабінет Міністрів. Він закликав народних депутатів долучатися до цього процесу, вносити свої пропозиції до Ради національної безпеки і оборони щодо введення тих чи інших санкцій.

"Єдиним органом, який приймає рішення щодо введення санкцій, є Рада національної безпеки і оборони. А щодо тих санкцій, які стосуються певних секторів економіки, є Рада національної безпеки і оборони і парламент України, який вводить в дію відповідне рішення. Тому український уряд вжив вичерпних заходів для того, щоб щодо країни-агресора і тих поплічників, посібників агресії були застосовані санкції", - повідомив П.Петренко.

Міністр також проінформував про те, що уряд прийняв низку рішень у минулому році щодо заборони будь-яких операцій, пов'язаних з імпортом і експортом як товарів подвійного призначення, так і товарів військового призначення. "Сьогодні наше спільне завдання полягає в тому, щоб використати всі механізми, які існують у України для тиску на країну-агресора і на тих осіб, які підтримують тероризм і захоплення частини території, і військову агресію з боку Російської Федерації".

Відповідаючи на одне з них, Міністр соціальної політики Павло Розенко зазначив, що сьогодні існує щонайменше дві програми соціального захисту - система адресних субсидій і надання компенсації тарифів для малозабезпечених родин.

Він зазначив, що говорити про задоволення роботою цих систем, не можна. За його словами, "сьогодні в процес задіяно 1 млн. 100 тисяч людей, а має бути щонайменше 3 млн. людей. Отже люди не довіряють сучасній системі захисту від підвищення цін".

Розенко також повідомив, що на нещодавньому засіданні під головуванням Прем'єр-міністра А.Яценюка Мінсоцполітики запропонувало механізм реформування системи субсидій і компенсацій. "Така реформа буде здійснена в найкоротші терміни, спрощуватимемо систему субсидій, зніматимемо зайві критерії для отримання субсидій, потрібно зробити систему субсидій відкритою, простою і зрозумілою. Це буде зроблено найближчим часом, і таким чином ми відновимо довіру суспільства до системи соціального захисту", - наголосив П.Розенко.

Члени Кабінету Міністрів також відповіли за усні запитання народних депутатів.

На цьому Година запитань до уряду завершилася.

Про стан законності і правопорядку у 2014 році, про результати роботи правоохоронних органів щодо протидії злочинності та корупції в державі та розслідування резонансних злочинів поінформував народних депутатів Генеральний прокурор Віталій Ярема.

Під час виступу В.Ярема повідомив, що Головним слідчим управлінням Генеральної прокуратури та слідчими підрозділами прокуратур обласного рівня розслідуються кримінальні провадження за фактами діяльності створення колишнім президентом в.януковичем злочинної організації. "Слідчими зібрано достатньо доказів системного вчинення ним та членами злочинного угрупування тяжких та особливо тяжких злочинів. До складу злочинної організації входили найвищі посадові особи держави, які впродовж 2010-2014 рр. перебували на керівних посадах в центральних та місцевих органах виконавчої влади, силових відомствах. Фактично відбулося злиття членів угрупування з державно-владним апаратом. Розслідуванням встановлено чіткий ієрархічний розподіл повноважень всередині структури. На чолі злочинної організації стояв в.янукович, який був її головним організатором та ідеологом. Слідчими йому оголошена підозра за статтею 255 Кримінального кодексу "Створення злочинної організації", - зазначив доповідач, докладно поінформувавши про структуру та рівні злочинної організації.

В.Ярема акцентував на тому, що організоване в.януковичем злочинне угрупування переслідувало низку протизаконних намірів, зокрема, узурпація влади (ст. 109-110, 255 Кримінального кодексу). З цією метою шляхом тиску на Конституційний Суд була відмінена конституційна реформа 2004 року, два рішення Конституційного Суду від 6 квітня 2010 р. та від 30 вересня 2010 р, якими було повернуто президентсько-парламентську форму правління. Таким чином, в.янукович взяв під свій контроль парламент та призначив і керував урядом. В результаті конституційного перевороту фактично відбулася узурпація влади.

Генеральний прокурор докладно поінформував про створення злочинних схем масштабного розкрадання державних коштів, про умови, створенні для розграбування державних ресурсів, створення так званих податкових майданчиків, які дозволяли виводити в тінь та в офшорні зони мільярдні капітали, про системне розкрадання резервів Національного банку, про рейдерські захоплення державних та приватних підприємств із застосування тиску контролюючих органів.

"Лише встановлені слідчими Генеральної прокуратури збитки нанесені державі складають близько 100 млрд. гривень. Значна частина награбованих активів виведена за кордон", - повідомив В.Ярема.

Генеральний прокурор також поінформував про переслідування політичних опонентів та громадських активістів, про організацію масштабної фальсифікацію в.януковичем кримінальних справ стосовно лідерів та активістів опозиційних сил, жорстоке придушення масових акцій протесту "Вставай, Україно" та Податкового майдану тощо.

В.Ярема також серед злочинів режиму в.януковича назвав відмову від курсу на вступ до Євросоюзу на орієнтація на вступ до Митного союзу, зниження до критичного рівня обороноздатності країни внаслідок фактичного руйнування армії. За його словами, "трагічним апогеєм режиму в.януковича стали трагічні події листопаду 2013 року - січня 2014 років, коли за його вказівкою та підтримки російських покровителів були брутально порушені конституційні права та свободи українців-учасників масових акцій непокори".

В.Ярема повідомив, що СБУ проводиться розслідування так званого "російського сліду у подіях розстрілу під час подій на Майдані, досліджується можлива участь представників російських спецслужб у протидіях акціям протесту.

За його словами, під час придушення мирних акцій протесту на Майдані постраждало дві з половиною тисяч осіб, із них 104 загинуло, 1200 отримали травми, ще тисячу осіб отримали інші тілесні ушкодження. За участь в протестних заходах 134 особи було незаконного позбавлено волі, неправомірно до кримінальної відповідальності притягнуто 503 особи і 291 - до адміністративної відповідальності. Всі люди визнані потерпілими в рамках розслідування кримінального провадження.

"Вперше в історії ми зіткнулися з безпрецедентною кількістю злочинів, вчиненими посадовцями, у тому числі найвищого рангу, що стало можливим і справжнім викликом всієї правоохоронної системи. Загальна кількість кримінальних проваджень, пов'язаних з діяльністю цієї злочинної організації, в масштабах держави складає дві з половиною тисячі. Для забезпечення їх належного розслідування ми за короткий термін звільнилися від прокурорів-прислужників режиму. Змінено весь керівний склад як Генеральної прокуратури, так і прокуратур обласного рівня, створено потужні слідчі групи з патріотично налаштованих, найбільш досвідчених працівників прокуратури, органів внутрішніх справ і СБУ.

Майданівські справи - це унікальні кримінальні провадження, які за складністю та обсягами інформації, що підлягає дослідженню, не мають аналогів в нашій державі. Розслідується близько тисячі кримінальних проваджень тільки проти злочинів проти Майдану, у тому числі 250 - за фактами навмисних вбивств та замахів, понад 500 - за перевищення влади та службових повноважень. Слідчо-оперативними групами виконано величезний обсяг роботи, проведено понад 5 тисяч процесуальних дій, допитано близько трьох тисяч осіб, проведено понад 600 оглядів місць подій і понад тисячу експертиз", - повідомив В.Ярема.

За словами Генерального прокурора, в результаті цієї копіткої роботи, незважаючи на об'єктивні причини, які впливають на строки розслідування, до суду вже направлено 8 обвинувальних актів за фактами умисних вбивств учасників Революції гідності, вчинених щодо них насильницьких дій. Про підозру у скоєнні злочинів повідомлено основним організаторам та членам злочинного угрупування, серед яких - в.янукович, М.Азаров, В.Пшонка, В,Захарченко, В.Ратушняк та ін., загалом більше 100 осіб.

В.Ярема повідомив, що в державному розшуку перебувають безпосередні виконавці злочинів, колишні силовики-організатори так званих "тітушок" та самі бойовики. Більшість розшукуваних осіб перебувають на території окупованого Криму або Росії. Він також повідомив про направлення ним на адресу генерального прокурора Російської Федерації звернення щодо встановлення місця знаходження і затримання в.януковича, М.Азарова, В.Захарченка, В.Пшонки та ін. осіб.

Генеральний прокурор також повідомив про те, що значна робота проводиться для доведення вини злочинної організації в захопленні державної влади, посягання на територіальну цілісність і недоторканність України. Одночасно з розслідуванням проведено десятки зустрічей з представниками міжнародної дорадчої групи Інтерполу, Базельського інституту права, дипломатами та політиками провідних держав світу. За його словами, зібрано та направлено до Міжнародного кримінального суду (Гаазького трибуналу) докази злочинів проти людства. До компетентних органів понад двадцяти іноземних держав надіслано близько 100 клопотань про міжнародно-правову допомогу, частину якої Україна вже отримала.

Генеральної прокуратурою зібрано та надіслано до країн Європейського Союзу матеріали про вчинення злочинів екс-високопосадовцями. На їх підставі до 22 таких осіб застосовано обмежувальні санкції. В країна Євросоюзу, США та Швейцарської Конфедерації заблоковано понад 104 млн. дол., 122 млн. швейцарських франків та 22 млн. євро. За клопотаннями слідчих Генеральної прокуратури в українських банках накладено арешти на вклади, цінні папери на суму понад 6 млрд. гривень та майже 2 млрд. дол., арештовано рухоме та нерухоме майно високо посадовців, у тому числі земельні ділянки, будинки, нежитлові приміщення, автомобілі, десятки кілограмів золота та вироби з дорогоцінних металів. Державі вже повернуто понад 500 га розкрадених в.януковичем та його прибічниками земель вартістю близько 1 млрд. гривень, у тому числі, "Межигір'я".

За позовами Генпрокуратури державі повернуто землі Сухолуцького лісництва, якими користувався екс-президент. А загалом повернути у державну власність більше 97 тис. га земель орієнтовною вартістю 7 млрд. грн.

В.Ярема поінформував про інші виявлені факти на підтвердження діяльності злочинної організації, про економічні та посадові злочини, вчинені злочинною організацією.

Генеральний прокурор поінформував про стан законності і правопорядку у 2014 році та про результати роботи правоохоронних органів щодо протидії злочинності та корупції. Він наголосив на тому, що "минулий рік був чи не найважчим за всю історію незалежності України. Анексія Криму Російською Федерацією, ситуація на сході держави - все це позначилося на криміногенній ситуації в країні. Торік було зареєстровано понад 1 млн. кримінальних правопорушень, майже на 90% збільшилася кількість особливо тяжких злочинів, яких торік вчинено близько 26 тисяч, набули поширення ті злочини, які раніше мали поодинокий характер. У 66 разів зросла кількість правопорушень проти основ національної безпеки, більше третини з них вчинено в Луганській і кожне четверте в Донецькій областях. Половина таких злочинів посягає на територіальну цілісність нашої держави. У 300 разів зросла кількість злочинів, пов'язаних з тероризмом. Свідченням знецінення людських життів є зростання у два з половиною рази вбивств - їх вчинено 4 920. У 7 разів збільшилося викрадення людей. На 30% більше вчинено розбійних нападів".

В.Ярема також повідомив, що минулого року було знешкоджено 164 організовані злочинні угрупування, більше з половини з них діяли в бюджетній сфері, мали корумповані міжрегіональні та транснаціональні зв'язки. За його словами, значно зросла кількість військових злочинів, яких зареєстровано понад 6 тисяч.

"Проблеми подібного масштабу перед нашою країною постають вперше. Наявність наявної загрози національній безпеці внаслідок активізації терористичних організацій та негативних тенденцій в структурі та динаміці злочинності спонукали мене ініціювати розгляд цього питання на засіданні РНБО", - зазначив В.Ярема.

За його словами, неменшою загрозою для держави є не лише зовнішня агресія, а й корумпованість чиновників, які не вагаючись запускають руку до державної кишені. "Масштаби розкрадання на вищих щаблях влади відверто вражають. Реалізація тіньових схем спустошує бюджети всіх рівнів, завдає мільярдних збитків державі та банківській системі, нафтогазовій сфері, транспортній галузі та аграрному сектору економіки. Старі корупційні схеми отримали нових господарів", - заявив В.Ярема.

Інформуючи про діяльність органів прокуратури за цей період, В.Ярема сказав, що найбільш точним визначенням буде слово "вперше". "Вперше в новітній історій України до кримінальної відповідальності за розкрадання державних коштів притягнуто чиновника рівня заступника голови Національного банку", - повідомив він.

Генеральний прокурор також поінформував народних депутатів про рівень корупції, виявлений у судовій системі. Він зазначив, що зусилля правоохоронців у сфері протидії корупції та корупційним проявам у більшості випадків є марними, через позицію суддів. Однією з проблем, які перешкоджають протидії, він назвав недосконалість кримінального і кримінально-виконавчого законодавства.

В.Ярема звернувся з проханням до парламентаріїв підтримати законопроект за реєстр. №1871.

Генеральний прокурор, звершуючи виступ, наголосив на тому, що "діяльність прокуратури ґрунтується на засадах політично нейтральності та незалежності прокурорів від стороннього впливу з метою захисту прав та свобод людини, інтересів суспільства та держави". Він запевнив парламентаріїв у тому, що працівники прокуратури спільно з іншими правоохоронним органами спроможні ефективно виконувати конституційні функції в умовах дії нового Закону "Про прокуратуру" та антикорупційного законодавства.

Генеральний прокурор відповів на запитання народних депутатів, зокрема, проведених змін в органах прокуратури, розслідування справ, пов'язаних з фактами фальсифікації під час виборів народних депутатів тощо.

Народний депутат Андрій Лозовий звернувся до Генерального прокурора із запитанням: чи не соромно йому працювати в одному уряді разом із заступником міністра інфраструктури Кавою Олександром Степановичем, який "засуджував Майдан, засуджував Революцію гідності, який називає Донбас Новоросією".

Під час запитання представники фракції Радикальної партії оточили трибуну для виступів, вимагаючи відставки заступника міністра інфраструктури Олександра Кави.

Після відповіді В.Яреми Голова Верховної Ради звернувся до членів Кабінету Міністрів з проханням перевірити відповідність О. Кави своїй посаді.

Народні депутати розблокували трибуну.

Генеральний прокурор після цього відповів ще на кілька запитань стосовно розслідування деяких резонансних справ.

Заступник Голови Верховної Ради України Оксана Сироїд оголосила депутатські запити.

Народні депутати виступили із заявами, повідомленнями та пропозиціями.

Головуючий закрив пленарне засідання.

Наступне пленарне засідання другої сесії відбудеться у вівторок, 10 лютого, повідомляє Інформаційне управління ВР України.



Коментарі

Коментарі відсутні. Можливо, ваш буде першим?

Додати коментар

Новости от Киноафиша.юа
Загрузка...
Загрузка...

Полковник ЗСУ у запасі та військовий експерт Роман Світан у новому воєнному зведенні на 25 листопада обговорив такі актуальні теми:

детальніше
Конфлікти і закони © 2008-2024.

Електронна версія всеукраїнського юридичного журналу «Конфлікти і закони». Свідоцтво про держреєстрацію: КВ № 13326-2210Р від 19.11.2007 р. Повний або частковий передрук матеріалів сайту дозволяється лише після письмової згоди редакції. Увага! Починаючи з 21.11.2013 року (дня провалу євроінтеграції з ЄС), редакція журналу «Конфлікти і закони» (всупереч правилам правопису) залишає за собою право публікувати слова «партія регіонів» та «віктор федорович янукович» з малої літери. Також, починаючи з 29.06.2016 року, редакція «КЗ» залишає за собою право назавжди публікувати на своїх сторінках з малої літери слова (і утворені від них абревіатури) та словосполучення «москва», «росія», «російська федерація», «володимир путін», а разом з ними і скорочення «роскомнадзор» (як і всі інші держустанови росії), порушивши таким чином встановлені правила правопису незалежно від мов, на яких ці слова та назви публікуються. Це наша зброя в інформаційній війні з окупантом.