Правовий аналіз дій харківського «Грифону» під час побиття протестувальників 22.06.2014

kharkov

 
(Текст цей написано, бо з того часу, як стався інцидент, виповнився місяць)


Існують всі підстави для кримінального переслідування працівників спецпідрозділу «Грифон», які побили людей у Харкові.

Як свідчать наявні відеоматеріали, увечері 22 червня 2014 року у місті Харкові в парку імені Тараса Шевченка біля площі Свободи працівники спеціального підрозділу судової міліції «Грифон», вживши нецензурну лайку, здійснили декілька спроб силового розгону спонтанного мирного зібрання, а також гумовими кийками завдали легкі та середньої тяжкості ушкодження учасникам зібрання. Зокрема, одній з жінок працівники міліції розбили голову.

1. - http://radiosvoboda.org/media/video/25431325.html
2. - https://youtube.com/watch?feature=player_embedded&;v=DFrTV0xaHGE
3. - https://www.facebook.com/photo.php?v=751090324934708
4. - https://youtube.com/watch?feature=player_embedded&;v=Rt_jPgYwdgQ
5. - https://youtube.com/watch?feature=player_embedded&;v=1rX4Kv2G90U

Слід зазначити, що учасники зібрання не вчиняли масові безпорядки чи порушення громадського порядку, не вчиняли інших кримінальних чи адміністративних правопорушень, не чинили опір виконанню обов’язків працівниками міліції по охороні громадського порядку і боротьбі із злочинністю, не здійснювали силову протидію законним вимогам міліції, не створювали загрози життю чи здоров'ю працівників міліції та інших людей, не вчиняли групового чи збройного нападу.

Слід зазначити також, що відсутність повідомлення про проведення мирного зібрання не є кримінальним чи адміністративним правопорушенням (ч.1 ст.22 та ч.2 ст.58 Конституції України). А будь-які «автоматичні» судові заборони мирно збиратися в місті Харкові не мали до учасників зазначеного спонтанного протесту жодного стосунку, оскільки стосувалися не учасників конкретно, а невизначеного переліку суб’єктів. Такі заборони є апріорі неправосудними, незаконними та необґрунтованими, є такими, що порушують конституційне право людей на свободу мирних зібрань.

У той же час, в зазначеній ситуації працівники спецпідрозділу «Грифон» не мали жодного права застосовувати фізичну силу та спеціальні засоби щодо людей. Тобто діяли всупереч ст.12-14 Закону України «Про міліцію» та чинних Правил застосування спеціальних засобів при охороні громадського порядку. Всупереч Закону «Про міліцію» спецпризначенці не звели до мінімуму шкоду здоров'ю людей, а також прямо порушили зазначену в Правилах застосування спецзасобів заборону нанесення ударів кийком по голові. Окрім цього, дії працівників міліції вийшли за рамки Положення про спеціальний підрозділ судової міліції «Грифон», затвердженого відповідним наказом МВС.

Таким чином такі дії міліцейського спецпідрозділу «Грифон» мають бути кваліфіковані за ст.122 («умисне середньої тяжкості тілесне ушкодження»), ст.125 («умисне легке тілесне ушкодження»), ст.364 («зловживання владою або службовим становищем»), ст.365 («перевищення влади або службових повноважень»), ст.340 («незаконне перешкоджання організації або проведенню зборів, мітингів, походів і демонстрацій»), ст.41 («виконання явно злочинного наказу або розпорядження») Кримінального кодексу України.

Варто нагадати, що згідно з Конституцією України органи виконавчої влади мусять здійснювати свої повноваження у встановлених Конституцією межах і відповідно до законів. На працівників МВС України покладено позитивний обов’язок захищати мирні зібрання згідно українського законодавства та міжнародних угод і зобов’язань України. Виконання явно злочинних наказів або розпоряджень, та незаконне перешкоджання проведенню мирних зібрань є порушенням не тільки прав та свобод, а й є кримінальним злочином.

Оскільки 22 червня 2014 року працівниками харківського спецпідрозділу «Грифон» декілька разів поспіль були дійсно здійснені спроби розігнати мирне зібрання, то варто нагадати, що в Україні розганяти мирні зібрання міліція взагалі не має ніякого права. Міліція під час зібрань має реагувати лише на конкретні кримінальні чи адміністративні правопорушення.

Варто також просити губернатора Харківської області Ігоря Балуту, начальника ХГУ МВС в Харківській області Олексія Бойка та заступника обласного прокурора Костянтина Туркова в подальшому утриматись від публічних некомпетентних заяв та зосередитись на внутрішньому розслідуванні зазначеного інциденту.

Михайло ЛЕБЕДЬ, експерт правозахисної ініціативи «За мирний протест!»



Коментарі

Коментарі відсутні. Можливо, ваш буде першим?

Додати коментар

Новости от Киноафиша.юа
Загрузка...
Загрузка...

Полковник ЗСУ у запасі та військовий експерт Роман Світан у новому воєнному зведенні на 20 листопада обговорив наступні актуальні теми:

детальніше
Конфлікти і закони © 2008-2024.

Електронна версія всеукраїнського юридичного журналу «Конфлікти і закони». Свідоцтво про держреєстрацію: КВ № 13326-2210Р від 19.11.2007 р. Повний або частковий передрук матеріалів сайту дозволяється лише після письмової згоди редакції. Увага! Починаючи з 21.11.2013 року (дня провалу євроінтеграції з ЄС), редакція журналу «Конфлікти і закони» (всупереч правилам правопису) залишає за собою право публікувати слова «партія регіонів» та «віктор федорович янукович» з малої літери. Також, починаючи з 29.06.2016 року, редакція «КЗ» залишає за собою право назавжди публікувати на своїх сторінках з малої літери слова (і утворені від них абревіатури) та словосполучення «москва», «росія», «російська федерація», «володимир путін», а разом з ними і скорочення «роскомнадзор» (як і всі інші держустанови росії), порушивши таким чином встановлені правила правопису незалежно від мов, на яких ці слова та назви публікуються. Це наша зброя в інформаційній війні з окупантом.