​Земельна скриня Пандори

У парламент знову внесений законопроект № 2178-10, в народі охрещений «законом про розпродаж землі». Голосування в другому читанні — а отже, і в цілому. Практично всі речники від «Слуги народу» з одного боку переконують у надважливості цього закону а з іншого — що нічого страшного не станеться. Адже закон рамковий і нікого і ні до чого не зобов’язує. Однак відкриття скриньки Пандори теж нікого і ні до чого не зобов’язувало.


Законопроект № 2178-10 проштовхували методами, які менш за все є парламентськими. У хід пішло все — таємні засідання комітетів, підміна тексту, масове відхилення правок від опозиційних партій — повний пакет парламентської корупції, напрацьований Порошенком, януковичем і навіть Кучмою. Нарешті, сьогодні на засіданні фракцій особисто президент збирав голоси, аргументуючи «бажанням іноземних партнерів» - так повідомила депутатка від «СН» Олена Мошинець. Раніше це називалось «ламанням парламенту через коліно».

Але що ж такого надважливого в цьому законопроекті, що Президент і правляча партія не гребує ніякими методами для його прийняття? Із всього пакета законопроектів по землі цей є найменшим — всього шість сторінок. Він всього тільки встановлює, хто саме може придбати землю сільськогосподарського призначення, і окреслює обмеження сукупного володіння. На відміну від попередньої редакції, це уже не 210 тис. га. в одні руки, а всього тільки 10 тис.

Однак він містить дві ключові норми, які створюють передумови для швидкого і масового викупу земель іноземними корпораціями — навіть попри встановлену в ст. 130 обмеження, які начебто дозволяють купувати землю лише українським громадянам. І це може статись навіть без прийняття інших законів «земельного пакету» — таких як 2194 (за яким знімається весь контроль за землекористуванням), 2195 (за яким земельні ділянки зможуть продаватись лише на електронних аукціонах), 2548 (за яким дозволяється абсолютно вільне використання будь-яких пестицидів) та інші, менш значущі законопроекти.

Більше того — аналізуючи норми законопроекту 2178-10, можна із упевненістю сказати, що його єдина мета — створення прецеденту «першого продажу», тобто переходу плодючої землі в приватні руки в результаті купівлі-продажу. Після цього, позаяк із законністю та охороною прав громадян, а тим паче селян, у країні величезні проблеми — розпочнеться «чорний» переділ останнього цінного ресурсу України, який досі не монополізований корпоративними гігантами. Це неконтрольований процес, як уже показав досвід приватизації в 90-х, і наслідки його будуть непередбачуваними.

Розпочнемо із того, що законопроект 2178-10 дозволяє придбання сільськогосподарської землі юридичним особам України, створеним і зареєстрованим за законодавством України, учасниками (акціонерами, членами) яких є лише громадяни України та/або держава. Не можуть також набувати землю юрособи, в яких серед бенефіціарів - людей, які мають корпоративні права управління і є набувачами прибутку — є іноземці.

Однак легального способу з’ясувати, чи є іноземці чи іноземні держави серед бенефіціарів тієї чи іншої юридичної особи — не існує. Є лише припис відкрити вигодоодержувачів від юридичних осіб, закріплений законом «Про бенефіціарних власників» від 14 жовтня 2017 р., а санкція за невідкриття дуже незначна. У результаті на сьогодні закон фактично не діє — за повідомленнями Міністерства юстиції своїх бенефіціарів відкрили лише 20% зареєстрованих юридичних осіб. А це означає, що земельні ділянки зможуть і будуть купувати юридичні особи, які повністю контролюються іноземним капіталом.

Другим важливим моментом є контроль загальної сукупності землі, якою володіє один власник. Через можливість приховування бенефіціарів, це уже технічно неможливе. Однак навіть якби можна було встановити всіх вигодонабувачів, основним інструментом контролю є Державний Кадастр. А його по факту теж не існує, що, до речі, неявно визнається в самому законопроекті 2178-10. Адже серед його норм є і доповнення Закону «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно», яким приписується забезпечення інформаційної взаємодії між Державними реєстром прав, реєстром юридичних осіб і кадастром (тобто, раніше її не існувало). Отже, технічної можливості встановлення реальних обсягів сукупного володіння не існує взагалі — зате завдяки відсутності взаємодії між реєстрами відкривається широкий простір для так званого «реєстрового рейдерства» - коли права на нерухомість відбираються без відома власника простим перебиванням даних в реєстрі через корумпованого реєстратора.

Однак найстрашнішим аспектом законопроекту №2178-10 є прямий дозвіл банка накопичувати землю в будь-яких обсягах як заставне майно. Це подається як можливість для мікрокредитування фермерства, однак в реальності це стане інструментом його закабалення і знищення, а також зручним способом скупки земель великими агрохолдингами.

В Україні уже давно ведуть діяльність кілька «вертикально інтегрованих» агрохолдингів. До їх складу входять не лише власне землі та потужності для її обробітку, а й свої банки. Норма про можливість накопичення банками земельних ділянок є не лише відвертим лоббізмом інтересів таких холдингів, а й фактичний дозвіл їм на розорення фермерів та малих поселень.

Яскравим прикладом є холдинг «Agroprosperis Group», який, до речі, є цілковито іноземним. Його основним інвестором є група фондів прямих інвестицій New Century Holdings, базована в Сполучених Штатах. Він контролює 450 тис. га., що робить його другим за величиною користувачем землі в Україні, і при цьому займає перше місце по небажанню говорити із пресою чи громадським суспільством.

У 2015 р. цей холдинг викупив активи збанкрутілого «Астра Банку» і перетворив його на свій власний «Агропросперіс Банк», який спеціалізується на... фінансуванні малих і середніх виробників олійних культур. Після прийняття законопроекту 2178-10 абсолютно ніщо не буде заважати цьому холдингу взяти у заставу земельні ділянки малих фермерів, що займаються соняшництвом, а після їх банкрутства — адже фермерство в нашій країні є дуже ризиковим видом бізнеса — забрати собі всі їх землі через посередництво свого банку.

Аналогічно, свої власні, або афільовані банки мають практично всі найбільші агрохолдинги країни. Наприклад, Олег Бахматюк — власник агрохолдинга UkrLandFarming (570 тис. га. землі) – також є власником VAB-Банка.

Неважко спрогнозувати, що у випадку прийняття законопроекту 2178-10, вертикально-інтегровані агрохолдинги отримають легальну можливість скуповувати будь-які обсяги земель. Що, загалом, повторить історію монополізації української промисловості, яку теж між собою поділило кілька великих корпоративних картелів.

Їм в цьому допоможе так зване право переважного викупу — яке виписане таким чином, що скористатись їм зможе не фермер, а корпоративний орендар. Адже воно наступає лише після проведення аукціону і, відповідно, максимальній ціні торгів.

На додачу, в Україні може з’явитись так званий клас «відсутніх землевласників» - які виведуть придбану землю із експлуатації і будуть використовувати її як форму цінного активу, яким можна вдало спекульнути. Для запобігання їх появі в Японії та Польщі були передбачені додаткові приписи землевласникам жити або переїхати до громади, де знаходиться куплена земля. У законопроекті 2178-10 такого запобіжника немає, а отже, земельні спекулянти у нас з’являться — і дуже швидко.

У підсумку, корпоратизація землі може призвести до того, що Україна буде змушена не просто почати імпортувати харчі, а імпортувати калорії — тобто, буквально — харчі для фізичного виживання населення. Так, як це сталось свого часу в результаті аналогічних земельних реформ в Чілі, де країна різко почала завозити 48% калорій. Це відбувається тому, що, як правило, експортний ринок значно більш платоспроможний, ніж внутрішній — а відтак великі агрохолдинги тяжіють саме до збільшення експорту, ніж постачання споживачу. Надто це стосується України, де населення і так надзвичайно бідне і не може собі дозволити навіть повноцінного харчування.

А значить, не можна виключати навіть загрози голоду.

Що ж станеться, якщо «прецедент першого продажу» все-таки відбудеться? Чи можна буде заново впорядкувати земельні відносини та націоналізувати землю після «чорних переділів»?

На жаль, лише теоретично.

З огляду на те, як брутально порушувався регламент, прийняття законопроекту 2178-10 може і буде оскаржене в Конституційному Суді. Відповідно, всі угоди, прийняті за час його дії, можна визнати нікчемними і скасувати їх.

Однак при цьому знадобиться консолідована позиція уряду для низки судів на міжнародному рівні — адже через слабку законність практично всі угоди купівлі-продажу у нас відбуваються через посередництво інших юрисдикцій. Відтак визнання нікчемними угод, чиїми бенефіціарами були іноземці, буде надзвичайно складним.

Однак, навіть у випадку позитивного рішення судів, за конфісковану чи реприватизовану землю Україна буде винна компенсацію власнику, і ті свого не упустять. Як не упустили свого фонди-стерв’ятники, які свого часу викупили борги України, а потім «реструктуризували» їх у варранти, які забезпечуються відсотками росту економіки України.

Продати землю просто.

Повернення її може стати задачею не одного покоління нащадків.

Вячеслав Ільченко, facebook.com

Фото tverezo.info



Коментарі

Коментарі відсутні. Можливо, ваш буде першим?

Додати коментар

Новости от Киноафиша.юа
Загрузка...
Загрузка...

Останні новини

Сложилась очень тяжелая обстановка на линии фронта - мы отошли на трех оперативных направлениях, и эта ночь была у нас довольно горячая

детальніше
Конфлікти і закони © 2008-2024.

Електронна версія всеукраїнського юридичного журналу «Конфлікти і закони». Свідоцтво про держреєстрацію: КВ № 13326-2210Р від 19.11.2007 р. Повний або частковий передрук матеріалів сайту дозволяється лише після письмової згоди редакції. Увага! Починаючи з 21.11.2013 року (дня провалу євроінтеграції з ЄС), редакція журналу «Конфлікти і закони» (всупереч правилам правопису) залишає за собою право публікувати слова «партія регіонів» та «віктор федорович янукович» з малої літери. Також, починаючи з 29.06.2016 року, редакція «КЗ» залишає за собою право назавжди публікувати на своїх сторінках з малої літери слова (і утворені від них абревіатури) та словосполучення «москва», «росія», «російська федерація», «володимир путін», а разом з ними і скорочення «роскомнадзор» (як і всі інші держустанови росії), порушивши таким чином встановлені правила правопису незалежно від мов, на яких ці слова та назви публікуються. Це наша зброя в інформаційній війні з окупантом.