​Звернення групи громадського спостереження «ОЗОН» щодо законопроекту №6556

Звернення групи громадського спостереження «ОЗОН» (Центр громадянських свобод) щодо проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення правових засад діяльності Національної гвардії України» №6556 в контексті свободи мирних зібрань


Група громадського спостереження «ОЗОН» вже кілька років здійснює моніторинг за проведення мирних зібрань в Україні на відповідності міжнародним стандартам та законодавству України. З огляду на те, що проект закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення правових засад діяльності Національної гвардії України» №6556 безпосередньо стосується свободи мирних зібрань, експертами групи було проведено аналіз відповідності його положень Керівним принципам ОБСЄ по свободі мирних зібрань.

За задумом авторів, метою прийняття зазначеного проекту Закону України є, серед іншого, «усунення деяких суперечностей між актами законодавства України, а також необхідність удосконалення окремих засад діяльності Національної гвардії України для підвищення її спроможностей у виконанні завдань із підтримання громадської безпеки».

З огляду на це звертаємо увагу на основну суперечність, яка вже тривалий час існує між Конституцією України та діючим законом України «Про Національну гвардію України». Так, відповідно до статті 1 діючого закону Національна гвардія визнається «військовим формуванням». Саме тому Національна гвардія України комплектується військовослужбовцями, які проходять військову службу за контрактом та за призовом.

Водночас частина 4 статті 17 Конституції України забороняє залучати «Збройні сили та інші військові формування […] для обмеження прав і свобод громадян». Тим самим постає питання неконституційності використання даного військового формування при охороні громадського порядку, зокрема, при проведенні мирних зібрань.

У часи віктора януковича аналогом Національної гвардії були внутрішні війська, які авторитарний режим використовувала для придушення протестів під час Євромайдану. Саме тому серед ключових принципів Стратегія розвитку органів внутрішніх справ, затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України №1118-р від 22 жовтня 2014 року, передбачений принцип демілітаризації, тобто перетворення органів внутрішніх справ на цивільний орган. У цьому напрямі, на нашу думку, мали би рухатися усі законодавчі ініціативи парламенту і щодо усунення суперечностей між актами законодавства, і щодо удосконалення окремих засад діяльності Національної гвардії.

Натомість, законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення правових засад діяльності Національної гвардії України» №6556 наділяє Національну гвардію України поліцейськими повноваженнями, які непритаманні військовим формуванням. І тим самим суперечить як частині 4 статті 17 Конституції України, так і згаданій вище Стратегії розвитку органів внутрішніх справ.

Крім того, низка положень законопроекту не відповідає Керівним принципам ОБСЄ по свободі мирних зібрань. Як приклад, можна положення законопроекту щодо доповнення статті 15 Закону України «Про Національну гвардію України». Відповідно до нової частини 6 статті 15 визначеною в установленому порядку службова особою, відповідальною за забезпечення громадського порядку, або керівником операції чи командиром (начальником) відповідної військової частини (підрозділу, групи, наряду, варти) Національної гвардії України під час участі у забезпеченні громадської безпеки на мирних зібраннях буде встановлюватися «мінімальна відстань» між нацгвардійцями та учасниками мирних зібрань. Усі особи, що намагаються скоротити вказану відстань, попереджаються про заборону її перетину та щодо них можливе застосування до них спеціальних засобів, незалежно від того, чи здійснюють вони протиправні дії.

Варто зазначити, що подібні формулювання йдуть у розріз із принципами мінімізації застосування сили під час охорони мирних зібрань. Хоча Керівним принципам ОБСЄ по свободі мирних зібрань запроваджено в якості стандарту принцип пропорційного та диференційованого застосування насилля під час охорони мирних зібрань. Тим більше, що на відміну від співробітників Національної поліції України військовослужбовці Національної гвардії України не проходять спеціальних навчань для виконання основних функцій при забезпечення громадського порядку під час мирних зібрань. Це пряме порушення Керівних принципів ОБСЄ по свободі мирних зібрань, які передбачають, щоб співробітники правоохоронних органів пройшли відповідну підготовку в галузі підтримання порядку під час публічних зібрань. Зокрема, «необхідно, щоб в ході такої підготовки вони набували навики, що допомагають попередити ескалацію насильства і звести конфлікт до мінімуму, а також навички «м’якого впливу» шляхом проведення переговорів і виховання послуг посередників. У програму підготовки слід також включити питання дотримання відповідних прав людини, a також навички проведення та планування поліцейських операцій, спрямовані на те, щоб в обов’язковому порядку максимально обмежити застосування сили».

З огляду на вищевикладене, ми вважаємо, що проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення правових засад діяльності Національної гвардії України» №6556 суперечить Конституції України та принципу демілітаризації органів внутрішніх справ, а також створює широкі можливості для застосування непропорційного та недиференційованого насилля під час мирних зібрань. Саме тому пропонуємо членам Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності його відхилити.

Довідково: Група громадського спостереження «ОЗОН» – волонтерське об’єднання активних людей, які здійснюють громадський контроль на лінії зіткнення людини та державних органів, зокрема, під час мирних зібрань, судових процесів та діяльності органів місцевого самоврядування. За результатами спостережень «ОЗОНівці» оприлюднюють висновки та рекомендації. Громадські спостерігачі – незалежна сторона, вони завжди залишаються поза межами процесу. Детальнішу інформацію можна отримати на сторінці ОЗОН www.facebook.com/OZON.monitoring Діяльність ОЗОНу координує Центр громадянських свобод.

Джерело ccl.org.ua

Фото ccl.org.ua



Коментарі

Коментарі відсутні. Можливо, ваш буде першим?

Додати коментар

Новости от Киноафиша.юа
Загрузка...
Загрузка...

За прошедшие сутки боевая активность уменьшилась - на фронте произошло 54 боевых столкновения, враг нанес 8 ракетных и 85 авиационных ударов

детальніше
Конфлікти і закони © 2008-2024.

Електронна версія всеукраїнського юридичного журналу «Конфлікти і закони». Свідоцтво про держреєстрацію: КВ № 13326-2210Р від 19.11.2007 р. Повний або частковий передрук матеріалів сайту дозволяється лише після письмової згоди редакції. Увага! Починаючи з 21.11.2013 року (дня провалу євроінтеграції з ЄС), редакція журналу «Конфлікти і закони» (всупереч правилам правопису) залишає за собою право публікувати слова «партія регіонів» та «віктор федорович янукович» з малої літери. Також, починаючи з 29.06.2016 року, редакція «КЗ» залишає за собою право назавжди публікувати на своїх сторінках з малої літери слова (і утворені від них абревіатури) та словосполучення «москва», «росія», «російська федерація», «володимир путін», а разом з ними і скорочення «роскомнадзор» (як і всі інші держустанови росії), порушивши таким чином встановлені правила правопису незалежно від мов, на яких ці слова та назви публікуються. Це наша зброя в інформаційній війні з окупантом.