​Афера з тарифами: ТСК встановило, що тариф необґрунтовано, але хто ж посадить фігурантів схеми, коли вони - пам’ятник?

Тут, вчергове, Верховна Рада дала зрозуміти суспільству, що перефарбована в зелене партія регіонів разом зі своїм урядом і очільником крутять суспільство на органі, яким Зеленський на піаніні грає. Відверто так, 16 травня 2025 року, 272 голосами ВР затвердила звіт депутатської тимчасової спеціальної комісії, котра опікувалась цим питанням. Депутати повідомили суспільству, яке Ахметов грабує, у тому числі і з дозволу цих депутатів, що у 2023–2024 роках вартість електроенергії для населення була підвищена з 1,56 грн/кВт-год до 4,32 грн/кВт-год — необгрунтовано. За висновками тимчасової слідчої комісії Верховної Ради, це рішення... було ухвалено з грубими порушеннями українського законодавства і без належного економічного обґрунтування, всупереч законам «Про ринок електричної енергії» та «Про ціни та ціноутворення».


Як констатує висновок цієї комісії, регулятор НКРЕКП (що випливає з листа від 12 травня 2023 року) фактично ініціював підвищення тарифів, не надавши розрахунків витрат чи рентабельності. Основним аргументом стала необхідність покращення фінансового стану «Енергоатому» та «Укргідроенерго», яким завдяки подорожчанню вдалося акумулювати 88 млрд грн додаткових доходів. При цьому дефіцит, який подався як аргумент, був «штучно сформований» через бухгалтерські операції (амортизація, нематеріальні витрати).

Щоправда, у звіті ні слова не говориться про мародера і найбільшого вигодонабувача — Ахметова. «Енергоатом» та інші структури, які (після реформи Порошенка) поклали під Ахметова, а не на благо держави і народу — згадуються, а от прізвище особини, що прогуділа Донбас — ні. Чому ж? Адже саме ця особина благословила і блекаути й інші нюанси, що призвели не лише до накопичення боргів населення, а й до обвалу економіки. Але нам повідомили, що «накопичили вільних мільярдів» «Енергоатомом» та супутніх. Про Ахметова ж — ні слова. І це при заборгованості населення мінімум 28% за електроенергію. Що ж нареформував нам Порошенко, що тепер ми всі — заручники, а вигодонабувачі – всі, окрім держави і населення?

Звісно, звіт доводить, що ціна за електроенергію для населення значно перевищує реальні видатки енергосистеми і є штучно завищеною. Про це наша редакція писала ще минулого року, коли виявила, що нестача потужностей для населення... вилилась у друге місце України по майнінгу після росії. Для майнінга, що потребує шалених потужностей і мінімальної ціни на електроенергію (значно меншої, ніж платило тоді і зараз населення) і потужності, і ціна — співпали, про що можна прочитати в матеріалі «Ситуація в енергетиці: монетизація ресурсів за рахунок громадян, або Ви сидіть в блекаутах, а у нас дохід з криптоактивів у понад 100 мільярдів доларів», а от для громадян тоді потужностей не було, і ціну встановили, як наразі повідомила ТСК ВР — завищену.

Проте, хоч ТСК і встановила порушення, і, задавалось би, увесь Кабмін, керівництво ДТЕК, Енергоатома, Укренерго, а тим паче НКРЕКП повинні піти під суд, однак, судячи з усього, Верховна Рада не має повноважень ініціювати кримінальні провадження і її висновки носять рекомендаційний характер. Контроль над НКРЕКП лишається у виконавчої влади (уряду Шмигаля, що лежить під Ахметовим), а отже, поки чинний уряд і зацікавлений у фінансовій подушці для Ахметова, ніхто із високопосадовців покараний не буде. З приводу правоохоронних органів теж говорити не доводиться. Бо нам розказували, як САП та НАБУ щось там по Роттердам+ доводили, але ані тих, хто сів на нари, ані розкуркулення Ахметова через переплату громадянами — ніхто не побачив, а українцям підняли вартість електроенергії якраз від ціни з Роттердам+ плюс РАБ тарифи та інші витрати, що закладені лобістами Ахметова, що отримують своє утримання від рудого гудка.

Ба більше: тарифи не повертаються до тарифів до подорожчання, і перерахунку українцям ніхто робити не збирається, а українцям ще й розказують про подорожчання цього тарифу.

Тож, що виходить? Регулятор, а саме НКРЕКП, фактично запропонував уряду підвищити ціну, не надавши жодних розрахунків, обмежившись лише листом. Унаслідок цього тариф для населення підвищився спочатку з 1,56 до 2,64 грн/кВт-год у 2023 році, а далі — до 4,32 грн/кВт-год з червня 2024-го. Одночасно була скасована диференціація тарифів, що ще більше вдарило по споживачах із меншим споживанням. За даними ТСК, головною метою такого підвищення було не покриття реальних витрат, а формування додаткових доходів обраних.

Але, от що цікаво... Європа, про яку нам розказував Порошенко з сороснею, коли клав енергогалузь під Ахметова, у випадку виявлення будь-якою комісією отакого свавілля, автоматично б запустила низку юридичних і дисциплінарних процесів, спрямованих на виявлення та покарання відповідальних осіб.

Першим етапом стало б автоматичне реагування на злочин правоохоронних органів або антикорупційної прокуратури або органу, що займається злочинами у сфері державного управління. Якщо б парламентська комісія оприлюднила звіт, де вказано, що підвищення тарифів відбулося без розрахунків, із порушенням законів, і що державні компанії, та штучно створений монополіст, отримали надприбутки без пояснень щодо їх використання, то цього б було достатньо для початку кримінального провадження. І предметом такого кримінального провадження стало б перевищення службових повноважень, службова недбалість, зловживання владою або службове підроблення. І тут би Шмигаль та члени кабміну не гроші б на Заході ховали, а рахували б кошти на адвокатів.

Вводячи в країні ринок, начебто європейські ціни, стандарти і т.п., Порошенко енд компані чомусь забули ввести в законодавство чітку відповідальність чиновника, як це працює в країнах ЄС. В Європі члени уряду, керівництво регуляторного органу, топ менеджери енергокомпаній одразу б пішли, як підозрювані або свідки, їх би допитували, вилучали б документи, накладали б арешти на рахунки в разі виявлення фінансових зловживань. А якщо б ще в суді було доведено, що тарифи встановлювалися з грубим порушенням закону, винні були б засуджені до позбавлення волі та отримали б заборону обіймати державні посади. Ба більше: їх би зобов’язали б компенсувати завдані збитки державі чи громадянам.

Ну, і як не згадати про політичну відповідальність, якою, як фіговим листком, прикривався той же Порошенко, і прикриваються нинішні позеленілі представники проросійської партії регіонів? А у країнах із реальною парламентською системою після таких звітів прем’єр-міністр або міністр енергетики змушені були б піти у відставку, а державна аудиторська служба або рахункова палата розпочала б незалежну перевірку, яка б автоматично стала додатковою підставою для судового позову. Судова система в країнах ЄС діє швидко і, на додачу до переслідування з боку правоохоронних органів, почалися б ще й подаватись скарги громадськими організаціями чи адвокатами споживачів, які розглядались би не 5 років, а у визначені законом строки. І, якби було доведено, що громадяни постраждали від незаконного підвищення тарифів, їм би повернули кошти через механізм компенсацій, що передбачений при масових порушеннях прав споживачів.

Можливо, для Порошенка та інших мародерів буде в диво, але у ЄС ніхто не виправдовує «доцільністю» порушення закону: там не може існувати аргументу, що підвищення тарифів було потрібно для виживання енергосистеми, якщо воно здійснено з порушенням закону. Закон у ЄС вищий за політичні міркування, і саме через це будь-яке рішення без публічного обґрунтування, без аудиту, без відкритої процедури, - це не просто управлінська помилка, а злочин із відповідною реакцією державного механізму. Водночас політики та чиновники, причетні до такого рішення, втрачають як посади, так і політичне майбутнє, навіть якщо формально вони не були винними. Так вже в ЄС склалось, що для втрати влади достатньо недбалості чи замовчування порушень. Приклад — колишній президент Німеччини. Котрий і не вкрав нічого, а лише використав своє становище для отримання не хабаря, не подарунку і не дармових коштів, а... низьких відсотків по кредиту.

В Україні ж, де владу узурпувала проросійська партія регіонів і котра все свідоме існування працювала на збагачення своїх засновників і для нанесення шкоди країні та її економіці, будь-який крадій, що зашкварився на розкраданні чи допоміг пролобіювати схему, за якою можна вкрасти, автоматично йде на підвищення. Чого вартий приклад з Умєровим, якого, незважаючи на те, що у 2023 році Вищий антикорупційний суд зобов’язав НАБУ порушити проти нього кримінальне провадження, як проти колишнього голови Фонду держмайна, який, зловживаючи владою, діючи всупереч інтересам служби, перевищуючи свої службові повноваження, вчиняв дії, що спрямовані на приховування фактів розкрадання державного майна, не те що не викинули з системи, а відправили на підвищення і воно вже пішло схематозити міністром, і не просто, а, під час війни, міністром оборони, - галузі, де наразі дуже багато грошей, які не завжди доходять до військових і до оборони, але... десь постійно зникають. Та найцікавіше те, що вже у 2025 році проти Умєрова все теж НАБУ знову розпочало кримінальне провадження щодо можливого зловживання владою або службовим становищем. Правда, цікаво? Кримінальні провадження — є, а відповідальності — немає. І родина Умєорова в Штатах живе за рахунок платників податків в Україні. Хіба не лафа?

Не гірший приклад і мадам Стефанішиної, яку Єрмак сватав аж на прем’єра (ну, на якій посаді ще можна красти в чотири руки?) Ця мадам, як заправська партієрегіонівська собачка, ще при януковській Лукаш засвітилась у відкритій Вищим антикорупційним судом так званій «справі Лукаш» про заволодіння 2,52 млн гривень, що їй аж ніяк не завадило зробити шалену кар’єру серед своїх проросійських партієрегіонівських гопників вже при Зеленському.

Тож щодо можливого покарання для посадовців уряду та НКРЕКП або інших причетних щодо обкрадання населення через завищені тарифи по електроенергії, наразі говорити не доводиться. Усі, хто при Зеленському працює на транснаціональні корпорації, Ахметова чи будь-кого, хто наносить шкоду країні, всі знаходяться на посадах, бо у Зеленського ніхто не зацікавлений в розвитку країні та наведені порядку, а ось в схематозах та збагаченні за рахунок українців — зацікавлені.

Що ж до іншого, то ця ситуація вкотре демонструє, що регуляторна незалежність, про яку вищали при Порошенко, існує лише формально на папері, а НКРЕКП де-факто виконує доручення Ахметова, а не діє як самостійний інституційний орган. Також є очевидним, що ринок електроенергії теж є лише номінальним: усі гравці, яким за реформою Порошенка роздали контроль над основними обсягами генерації, маніпулюють цінами під виглядом «ринкових» рішень, не надаючи жодного обґрунтування, а парламентські інструменти контролю, зокрема і висновки тимчасових слідчих комісій, нікому не цікаві і не мають впливу на результат щодо наведення ладу.

Так, а що ж робити громадянам? Для початку. Все ж. Опираючись на висновки ТСК, подати запит до НКРЕКП, «Енергоатому» та Міністерства енергетики з вимогою надати економічні розрахунки, на підставі яких було підвищено тарифи. Якщо відповідь відсутня або незадовільна, то подати скаргу до Уповноваженого з прав людини та до Державної регуляторної служби. Потім таки звертатись до суду з адміністративним позовом про визнання дій НКРЕКП та уряду протиправними. Позов має ґрунтуватися на конкретних положеннях закону, порушених під час встановлення тарифу, і супроводжуватися вимогою визнати відповідні постанови недійсними. Ну, і, звісно, напевно, потрібно звертатись з заявами до САП та НАБУ, аби були відкриті кримінальні провадження не тільки проти всіх фігурантів схеми, а й проти реальних вигодонабувачів, і, зокрема, Ахметова. І хоча на сьогодні таке може не спрацювати, у подальшому ці справи можуть стати пострілом, як з крейсеру Аврори...

Оксана КОТОМКІНА, Конфлікти і закони

Фото zhovtivody.city



Коментарі

Коментарі відсутні. Можливо, ваш буде першим?

Додати коментар

Новости от Киноафиша.юа
Загрузка...
Загрузка...

Останні новини

Полковник ЗСУ у запасі та військовий експерт Роман Світан разом із ведучим Ігорем Гаврищаком у воєнному зведенні за 25 травня обговорили наступні теми:

детальніше
Конфлікти і закони © 2008-2025.

Електронна версія всеукраїнського юридичного журналу «Конфлікти і закони». Свідоцтво про держреєстрацію: КВ № 13326-2210Р від 19.11.2007 р. Повний або частковий передрук матеріалів сайту дозволяється лише після письмової згоди редакції. Увага! Починаючи з 21.11.2013 року (дня провалу євроінтеграції з ЄС), редакція журналу «Конфлікти і закони» (всупереч правилам правопису) залишає за собою право публікувати слова «партія регіонів» та «віктор федорович янукович» з малої літери. Також, починаючи з 29.06.2016 року, редакція «КЗ» залишає за собою право назавжди публікувати на своїх сторінках з малої літери слова (і утворені від них абревіатури) та словосполучення «москва», «росія», «російська федерація», «володимир путін», а разом з ними і скорочення «роскомнадзор» (як і всі інші держустанови росії), порушивши таким чином встановлені правила правопису незалежно від мов, на яких ці слова та назви публікуються. Це наша зброя в інформаційній війні з окупантом.